FødevareWatch

Fakta håber på break-even i 2015

En god start på året og solide erfaringer fra de første testbutikker på Faktas nye koncept giver kædedirektør Niels Karstensen håb om at gå i plus ved årets udgang.

Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv

Der er plads i budgettet til endnu et år med røde tal på bundlinjen i Coops discountkæde Fakta. Dermed ikke sagt, at der ikke håbes om og kæmpes for at nå i plus ved udgangen af 2015, fortæller kædedirektør Niels Karstensen til FødevareWatch.

 ”Vi har budgetteret med et mindre underskud, men den målsætning som jeg selv har med min egen ledergruppe er, at det skal gå i plus,” siger han.

Så I dækker jer ind ved at budgettere med et mindre underskud, men dit mål er et plus?

”Jeg tror, at med de købmænd jeg har siddende i min ledergruppe her - hvis vi ikke havde sådan en målsætning, så var vi ikke dygtige nok købmænd. Vi har budgetteret med et mindre underskud, men vi kæmper for et nul. Så må tiden vise det. Foreløbigt har vi fået en god start på året.”

Testbutikker løfter omsætningen

Niels Karstensens håb om breakeven ved udgangen af 2015 er hjulpet godt på vej af de nyhøstede erfaringer med kædens første fire testbutikker på konceptet ”F-16” som blev rullet i gang i november 2014.

”Vi har en omsætningsvækst i de fire testbutikker på over 10 pct. – det er fuldstændigt på målsætningen,” siger direktøren.

Også på kundestrømmen er der sket fremgang i de fire testbutikker. Her har man i gennemsnit registreret en 12 pct. vækst i de første uger af året.

Ikke alle har imidlertid taget lige godt imod Faktas nye koncept. I november under dagene for lancering sagde detailkender Bruno Christensen til Berlingskes Nyhedsbureau:

"Det giver ikke Fakta flere kunder i butikken og større salg at være mere flinke og inspirere kunderne med madplaner. Det afgørende inden for dagligvarer er udelukkende, om du har den laveste pris. Dagligvarer sælges kun på priser og beliggenhed."

Den udfordring vil kædedirektøren imidlertid hellere end gerne tage op.

”Så vil jeg gerne sige til Bruno Christensen, at når jeg kigger på de fire testbutikker, så vil jeg på hvert eneste punkt tilbagevise det, for der er det både lykkedes os at være flinke, give madinspiration og sælge væsentligt mere. Så det har han ikke ret i,” siger Niels Karstensen.

De næste 12 skal vise vejen

Med motiverende erfaringer fra de første butikker er Fakta nu i gang med at færdiggøre de næste 12 konceptbutikker, der står til åbning midt i marts. Og særligt disse er Niels Karstensen spændt på at aflæse resultatet af.

”Nu skal man passe på, at man ikke får konkluderet for meget på fire testbutikker – det vigtige for os er nu, hvordan de 12 pilotbutikker kommer til at performe. Det er dem, der bliver altafgørende for det næste skridt, dvs. udrulningen til alle kædens butikker, og det er de 12 butikker, som jeg hellere vil bruge som et reelt pejlebillede på, om vi er på rette vej. Men hvis vi nu ikke havde set denne her store omsætnings- og kundevækst i de første fire testbutikker, så skulle vi jo have foretaget langt flere justeringer end det, der har været nødvendigt,” siger han.

For lidt justeringer har der været brug for. Blandt andet mejerisektionen får således et ansigtsløft i de kommende 12 butikker

”Der må vi sige, at den havde vi ikke fået løftet nok på den første del. Det er rent visuelt. Så har vi gjort os erfaringer med en ølguide og en vinguide, som vi ændrer en smule på, hvor vi kan se, at det har været for besværligt for kunden at læse ind i universet,” forklarer Niels Karstensen.

Her er Faktas bestsellers i 2014

Detailkender tror ikke på Faktas fornyelse

Fakta udskyder overskud

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier