FødevareWatch

Han får vilde laks til at svømme i flok

Som dreng så Henrik Burkal sin far stable Kvickly-mærket på benene, og han elskede duften af friske madvarer og pulsen i en butik. Nu har han styret de godt 250 selvejende butikschefer i Rema 1000 fra et samlet underskud og mismod til et trecifret overskud og en plads midt i danskernes forbrugerhjerter.

Foto: Carsten Andreasen/Polfoto/Arkiv

Lad os tage et kig ned over listen over danskernes mest elskede mærkevarer: Først er Lego - alle børns favorit og dermed også forældrenes. Så kommer Volkswagen og Netflix - tysk grundighed på hjul og amerikansk underholdning ad libitum. Novo Nordisk og Mærsk finder ligeledes plads på top-10, ligesom Apple der ved at gøre it brugervenligt har taget verden med storm og i den forgangne uge satte verdensrekord i overskud for et kvartal.

Men hov: Over de tre sidstnævnte og på en fjerdeplads over foretrukne brands dukker Rema 1000' s navn pludselig op. Danskernes hjerter bliver altså varmere ved tanken om en kæde af discountbutikker med hovedkontor i Trondheim ikke langt fra polarcirklen, end når de tænker på den nye iPhone 6 eller på nationens højest værdisatte virksomheder: klenodier i erhvervslivet, der skaber tusindvis af job og henter milliarder til landet. Det skurrer sært i ørerne.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier