FødevareWatch

Arla hæver øko-prisen for at skaffe mælk

Mejeriet øger tillægget til sine økologiske mælkebønder, fordi man forventer, at efterspørgslen på økologiske mejeriprodukter vil stige de kommende år.

Foto: Carsten Andreasen/POLFOTO/arkiv

Arla forventer, at salget af økologiske mejeriprodukter vil stige de kommende år, og derfor hæver mejeriet nu sit tillæg til økologiske bønder med 14,9 øre pr. kilo i et forsøg på at følge med efterspørgslen.

Ændringen træder i kraft fra den 2. marts, og for de danske andelshavere betyder det, at tillægget stiger til i alt 69,93 øre pr. kilo.

"Vi har en klar ambition om at drive og udvikle det økologiske marked for mejeriprodukter i Europa. Det er en god forretning for alle vores andelshavere, når vi sælger flere økologiske produkter, og med vores voksende salg af økologi både i og udenfor Europa forudser vi et behov for mere økologisk mælk i de kommende måneder og år. Derfor hæver vi øko-tillægget nu," udtaler vice adm. direktør i Arla Foods, Povl Krogsgaard.

Arlas pressechef, Theis Brøgger, oplyser på Twitter, at det bl.a. er et øget salg i Tyskland og Sverige og et stort potentiale i Kina og Storbritannien, der har skabt behovet for mere øko-mælk.

Mejeriet forventer, at det øgede tillæg vil få de økologiske mælkebønder til at øge produktionen, men de kommende måneder vil mejeriet overveje, om der er behov for at rekruttere flere økologiske producenter.

”Vi vil fortsætte med at øge salget af økologiske produkter på adskillige markeder, og vi ser nøje på vores forsyningskæde for at analysere, hvor vi har brug for mere øko-mælk fremover. Men helt overordnet vil vi få brug for mere økomælk i fremtiden for at støtte væksten i salget," siger Povl Krogsgaard.

Tillægget gælder for Arlas andelshavere i Danmark, Sverige, Storbritannien og Centraleuropa.

Landbrugskrisen får Arla til at bremse op

Oste- og mælkesalg til Golfen sætter rekord

120 nye produkter skal vende Arlas danske nedtur 

Mere fra FødevareWatch

Salling Group forlænger prisloft frem til nytår

Prisloftet, som Salling Group indførte i foråret på en lang række varer, bliver nu forlænget med to måneder til årets udgang. Det sker, dagen efter, Coop meldte et nyt prisprogram ud for to kæder.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier