
Der er for alvor kommet gang i efterspørgslen efter danske mælke- og osteprodukter i det område, som økonomisk reagerede kraftigst på, at Muhammed-tegningerne i efteråret 2005 blev bragt i Jyllands-Posten.
Det skriver Politiken.
Før krisen udgjorde den danske eksport til Mellemøsten 2,7 mia. kr., men boykot og generel ustabilitet tvang i 2006 den samlede eksport ned i 1,7 mia. kr. For 2014 forventes den samlede eksport til Mellemøsten at nå næsten 5 mia. kr., og det skyldes ikke mindst, at forbrugerne i Saudi-Arabien, Oman og De Forenede Arabiske Emirater efterspørger danske produkter.
"For fire år siden besøgte vi omkring 11.000 kunder om året i Saudi-Arabien, men nu besøger vi 19.000 kunder. Vi går også mere målrettet efter at sælge direkte til restauranter og catering, som er i meget voldsom vækst," siger Rasmus Malmbak Kjeldsen, der er chef for Arlas regionale kontor i Dubai.
Eksportrådet mangler kandidater til støtteordning