FødevareWatch

Oste- og mælkesalg til Golfen sætter rekord

Siden Muhammedkrisen og de brændte flag i Mellemøsten i vinteren 2006 er den danske eksport af oste- og mælkeprodukter til området steget med 150 pct.

Foto: POLFOTO

Der er for alvor kommet gang i efterspørgslen efter danske mælke- og osteprodukter i det område, som økonomisk reagerede kraftigst på, at Muhammed-tegningerne i efteråret 2005 blev bragt i Jyllands-Posten.

Det skriver Politiken.

Før krisen udgjorde den danske eksport til Mellemøsten 2,7 mia. kr., men boykot og generel ustabilitet tvang i 2006 den samlede eksport ned i 1,7 mia. kr. For 2014 forventes den samlede eksport til Mellemøsten at nå næsten 5 mia. kr., og det skyldes ikke mindst, at forbrugerne i Saudi-Arabien, Oman og De Forenede Arabiske Emirater efterspørger danske produkter.

"For fire år siden besøgte vi omkring 11.000 kunder om året i Saudi-Arabien, men nu besøger vi 19.000 kunder. Vi går også mere målrettet efter at sælge direkte til restauranter og catering, som er i meget voldsom vækst," siger Rasmus Malmbak Kjeldsen, der er chef for Arlas regionale kontor i Dubai.

Eksportrådet mangler kandidater til støtteordning

Arla etablerer nyt asiatisk hovedsæde

Arla vil vinde kinesisk økomarked med billig mælk

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier