FødevareWatch

Oste- og mælkesalg til Golfen sætter rekord

Siden Muhammedkrisen og de brændte flag i Mellemøsten i vinteren 2006 er den danske eksport af oste- og mælkeprodukter til området steget med 150 pct.

Foto: POLFOTO

Der er for alvor kommet gang i efterspørgslen efter danske mælke- og osteprodukter i det område, som økonomisk reagerede kraftigst på, at Muhammed-tegningerne i efteråret 2005 blev bragt i Jyllands-Posten.

Det skriver Politiken.

Før krisen udgjorde den danske eksport til Mellemøsten 2,7 mia. kr., men boykot og generel ustabilitet tvang i 2006 den samlede eksport ned i 1,7 mia. kr. For 2014 forventes den samlede eksport til Mellemøsten at nå næsten 5 mia. kr., og det skyldes ikke mindst, at forbrugerne i Saudi-Arabien, Oman og De Forenede Arabiske Emirater efterspørger danske produkter.

"For fire år siden besøgte vi omkring 11.000 kunder om året i Saudi-Arabien, men nu besøger vi 19.000 kunder. Vi går også mere målrettet efter at sælge direkte til restauranter og catering, som er i meget voldsom vækst," siger Rasmus Malmbak Kjeldsen, der er chef for Arlas regionale kontor i Dubai.

Eksportrådet mangler kandidater til støtteordning

Arla etablerer nyt asiatisk hovedsæde

Arla vil vinde kinesisk økomarked med billig mælk

Mere fra FødevareWatch

Gorillas fyrer 300 ansatte – fremtid i Danmark er uvis

Hård konkurrence på ”last mile delivery”-markedet får tyske Gorillas til at skære til og sadle om. Fremover vil fokus være på Tyskland, Frankrig, Holland, Storbritannien og USA, mens fremtiden for den danske forretning hænger i en tynd tråd.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier