FødevareWatch

Burgerkæde fordobler aktiepris på førstedagen

Den amerikanske burgerkæde Shake Shack mere end fordoblede sin aktiepris på den første dag på børsen i New York og har nu en markedsværdi på mere end 10 mia. kr. Det er bevis på en ny tendens i fastfood, siger topchefen.

Foto: Mark Kennedy/AP/POLFOTO/arkiv

Eventyret fortsæter for den amerikanske burgerkæde Shake Shack, der startede som en enkelt pølsevogn på Times Square i New York for 14 år siden.

Det skriver Bloomberg.

I slutningen af sidste uge gennemførte selskabet sin længe ventede børsnotering på børsen i New York ved at rejse 105 mio. dollars. Shake Shack solgte 5 millioner aktier til en pris på 21 dollars stykket i børsintroduktionen. Det var et stykke over målsætningen om at sælge aktierne til en pris på mellem 17-19 dollars stykket.

Og investorinteressen fortsatte ufortrødent efter noteringen. Allerede sammen dag steg aktieprisen nemlig til 45,90 dollars, hvor den også lå mandag formiddag. Den er hele 118 pct. højere end introduktionsprisen.

Ifølge Bloomberg giver det den fremstormende burgerkæde en markedsværdi på 1,6 mia. dollars eller næsten 10,5 mia. kr.

Og selskabets topchef, Randy Garutti, siger til nyhedsbureauet, at de glimrende resultater er et bevis for en ny tendens i den bredere befolkning, hvor de i stigende grad sundheds- og kvalitetsbevidste forbrugere svigter traditionelle fastfood-giganter som McDonald’s.

”Mine børn vil vokse op i en generation af mennesker, som ikke vil se på fastfood på den sammen måde, som man har set på det i de seneste årtier. Og de mennesker vil generelt set hellere gå ind på et sted som Shake Shack. Vi har været med til at definere det g vi vil stå i spidsen for den udvikling fremover,” siger burgerbossen til Bloombergs tv-kanal.

Børsklar burgerkæde hæver målsætning

Burgerkæde vil være ny på børse

Mere fra FødevareWatch

Chokoladekoncern undskylder til Kina

Chokoladekoncernen Mars har været ude med en officiel undskyld til Kina, hvor den bl.a. understreger, at Mars ”respekterer Kinas nationale suverænitet”. Det sker, efter koncernen har refereret til Taiwan i en reklamekampagne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier