Burgerkæde fordobler aktiepris på førstedagen

Den amerikanske burgerkæde Shake Shack mere end fordoblede sin aktiepris på den første dag på børsen i New York og har nu en markedsværdi på mere end 10 mia. kr. Det er bevis på en ny tendens i fastfood, siger topchefen.
Foto: Mark Kennedy/AP/POLFOTO/arkiv
Foto: Mark Kennedy/AP/POLFOTO/arkiv

Eventyret fortsæter for den amerikanske burgerkæde Shake Shack, der startede som en enkelt pølsevogn på Times Square i New York for 14 år siden.

Det skriver Bloomberg.

I slutningen af sidste uge gennemførte selskabet sin længe ventede børsnotering på børsen i New York ved at rejse 105 mio. dollars. Shake Shack solgte 5 millioner aktier til en pris på 21 dollars stykket i børsintroduktionen. Det var et stykke over målsætningen om at sælge aktierne til en pris på mellem 17-19 dollars stykket.

Og investorinteressen fortsatte ufortrødent efter noteringen. Allerede sammen dag steg aktieprisen nemlig til 45,90 dollars, hvor den også lå mandag formiddag. Den er hele 118 pct. højere end introduktionsprisen.

Ifølge Bloomberg giver det den fremstormende burgerkæde en markedsværdi på 1,6 mia. dollars eller næsten 10,5 mia. kr.

Og selskabets topchef, Randy Garutti, siger til nyhedsbureauet, at de glimrende resultater er et bevis for en ny tendens i den bredere befolkning, hvor de i stigende grad sundheds- og kvalitetsbevidste forbrugere svigter traditionelle fastfood-giganter som McDonald’s.

”Mine børn vil vokse op i en generation af mennesker, som ikke vil se på fastfood på den sammen måde, som man har set på det i de seneste årtier. Og de mennesker vil generelt set hellere gå ind på et sted som Shake Shack. Vi har været med til at definere det g vi vil stå i spidsen for den udvikling fremover,” siger burgerbossen til Bloombergs tv-kanal.

Børsklar burgerkæde hæver målsætning

Burgerkæde vil være ny på børse

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter