FødevareWatch

Unilevers vækst lever ikke helt op til forhåbningerne

Forbrugergiganten Unilever gik tilbage på omsætningen i 2014, og forventningerne til starten på 2015 er lave, siger koncernchef Paul Polman.

PR / Unilever

Unilever øgede sin omsætning i fjerde kvartal, men ikke helt så meget som ventet. Og rent faktisk gik styksalget tilbage. Det fremgår af den globale forbrugervaregigants regnskab for afslutningen af 2014.

I fjerde kvartal øgede Unilever salget, målt på organisk basis, med 2,1 pct. Det tal dækker dog over et fald i volumen på 0,4 pct., men en prisstigning på 2,5 pct. Selv omsætningen steg 2,4 pct., blandt andet takket være en positiv valutaeffekt.

Ifølge Bloomberg News var der ventet en organisk vækst på 2,7 pct., og at volumen ville stige 0,8 pct.

Samlet omsatte Unilever i 2014 for 48,4 mia. euro, hvilket var et fald på 2,7 pct. og 0,4 mia. euro under forventningerne blandt analytikerne.

"Vi tror ikke på væsentlig forbedring i markedsforholdene i 2015. På den baggrund venter vi, at vores helårsresultater vil ligne dem fra 2014, med et svagere første kvartal men vækst i løbet af året," skriver Unilever-chef Paul Polman i regnskabet.

Investorerne kvitterer med at sende aktien 2,0 pct. ned til 34,05 euro på børsen i Amsterdam. Det er blandt de 15 dårligste aktier i det Europa-brede Stoxx 600-indeks tirsdag.

Unilever står bag en lang række kendte forbrugermærker som Knorr, Dove, Lipton, Magnum og Rexona.

Tidligere Tesco-chef beskylder efterfølger for nedgang

Unilever vil spinde smørbar afdeling ud fra koncernen

Unilever satser på italiensk is

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier