FødevareWatch

Tyskland strides om pølser i mega-handelsaftale

En lille, grillet pølse fra Bayern er blevet symbolet på tysk modstand mod den omfattende transatlantiske handelsaftale, der er under forhandling mellem EU og USA.

Foto: Claus Bonnerup/Polfoto

Den tyske landbrugsminister har udtalt, at man ikke vil kunne beskytte hver en pølse, f.eks. gennem kontrol af hvad der må kaldes en bratwurst, i forbindelse med frihandelsaftalen, og det er faldet mange pølseelskende tyskere for brystet.

Det skriver Financial Times.

"Hvis vi vil gribe mulighederne for frihandel med det enorme amerikanske marked, så kan vi ikke blive ved med at beskytte hver en pølse og oste-specialitet," udtaler Christian Schmidt, landbrugsminister i Tyskland, ifølge Financial Times.

Udtalelsen falder i forbindelse med en diskussion af, i hvilket omfang det vil være muligt at gøre tyske, regionale specialiteter til beskyttede varemærker på samme måde som Champagne fra Champagne-distriktet i Frankrig eller Parma-skinke fra Italien.

Det har bragt sindene i kog i Tyskland, at tyske nationalvarer, som Nürnberger Rostbratwurst, der er et beskyttet varemærke af EU, ikke vil kunne beskyttes i frihandelsaftalen, kaldet TTIP, med USA.

TTIP, der står for Transatlantic Trade and Investment Partnership, har ellers haft en del fremdrift blandt politikere på begge sider af Atlanten i løbet af 2014. Aftalen vil skabe verdens største frihandelszone og ventes at give den enkelte amerikaner og europæer flere hundrede ekstra euro i købekraft om året, samt skabe flere millioner job.

Udsigten til de store økonomiske gevinster ved TTIP har dog ikke formildet de tyske mad-elskere.

"Regionaler specialiteter må forblive regionale specialiteter. Vi vil ikke have Nürnberger Rostbratwurst fra Kentucky og Tennessee whiskey fra Baden Baden. Navnet står for en bestemt kvalitet og en bestemt ekspertise," udtaler Anne Vollmer, talskvinde for den tyske fødevareindustri, til Financial Times.

Lidt marinade og så er oprindelseslandet ligegyldigt

Pepperoniselskab opruster til international vækst

Friland A/S: Danmark er et godt navn i Kina

Mere fra FødevareWatch

Royal Greenland vil sprede nettet mere ud globalt

Den grønlandske fiskekæmpe skal have flere og tykkere tråde ud til de store globale markeder. Efter et barskt 2020 med nedgang i omsætningen på knap en halv mia. kr. og underskud skal salgskanalerne være stærkere, lyder det fra topchef Mikael Thinghuus.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier