FødevareWatch

Arla fletter fingre med OL-atleterne

Arla, Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund har indgået et partnerskab for årene op til OL i Rio. Partnerskabet har flere facetter og rummer nye kundemuligheder for Arla.

Foto: Arla/ PR

I 2016 går det løs med de olympiske lege i den brasilianske karneval-by Rio de Janeiro.

Og indtil da vil Arla, Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund (DIF) samarbejde om at sætte sundhed på dagsordenen herhjemme – for professionelle atleter såvel som breddeidrætten som en såkaldt national olympisk partner.

”Årsagen til at vi indgår det her partnerskab er, at vi gerne vil spille en endnu større rolle i forhold til at sætte sundhed på dagsordenen i Danmark. Partnerskabet med Team Danmark er en rigtig god kombination som handler om sport, sundhed og kost, som vi synes, går hånd i hånd,” siger direktør for Arla i Danmark, Tomas Pietrangeli, til FødevareWatch.

Nyt marked i sportshaller

Partnerskabet har flere perspektiver. Et af dem er, at Arla vil støtte Team Danmark og DIF økonomisk gennem donationer fra salget af to forskellige slags drikkeskyr.

”Vi donerer nogle penge igennem salg af produkter, som Team Danmark har sagt god for – men vi ser det som et partnerskab, som går ud over det. Et meget vigtigt element i partnerskabet er også, at vi meget gerne vil udbrede nogle sundere produkter i sportshaller, idrætsforeninger og svømmehaller. Dertil går en del af pengene som vi donerer, til eliteidræt. Så der er flere forskellige facetter i det her partnerskab,” siger Pietrangeli og forklarer videre:

”Team Danmark siger god for to skyr drikkeprodukter fra Cheasy, hvor man vil kunne se det på emballagen, og så har vi aftalt, at vi i fællesskab skal samarbejde med Halinspektørforeningen, som rummer 800 sportshaller, foreninger og svømmehaller. Der kommer vi til at tage en dialog om, hvordan vi kan få nogle sundere menuer i sportshallerne, fordi vi kan se, at der er en efterspørgsel på et sundere alternativ ift. det, der bliver tilbudt i dag som ofte er pomfrittes og cola.”

Er sportshallerne et nyt marked, I har fået øjnene op for?

”Det er også, selvfølgelig, en salgskanal. Det lægger vi ikke skjul på. Men vi synes, at det går meget godt i spænd med den agenda, vi har, som er, at vi vil spille en større rolle på hele sundhedsområdet, og det her er en oplagt mulighed for at gøre en forskel.”

Partnerskab fordrer dialog med vigtige aktører

Samarbejdet kører indtil videre frem til 1. januar 2016 med mulighed for forlængelse, hvis parterne ønsker det til den tid.

Arla donerer et styktilskud baseret på salget af de to produkter.

Beløbets endelige størrelse afhænger af, hvor meget der bliver solgt, men Arla vurderer, at der frem mod 2016 bliver tale om et ”anseeligt” millionbeløb.

Aftalen lyder, at 50 pct. af midlerne skal gå til elitesporten og 50 pct. af midlerne til breddeidrætten. Derudover er det Team Danmark og DIF, der bestemmer, hvordan pengene bedst bliver brugt.

Hvad tror du, den her synlighed vil betyde for Arla?

”Jeg tror, den er supervigtig for at etablere den dagsorden, som vi meget gerne vil på sundhed. Den giver os nogle muligheder for at komme i tale med nogle partnere, som vi meget gerne vil i tale med vedr. at skabe nogle sundere alternativer gennem nogle sundere mejeriprodukter,” siger Tomas Pietrangeli.

Så der er også nogle nye kundemuligheder i form af sportshaller og distributører af sunde produkter?

”Der er også nogle nye kundemuligheder, ja. Nu er det i den spæde opstart, men vi ser perspektiver. Nu skal vi til at høste frugterne af samarbejdet og få det til at fungere, men der er perspektiver til mere, helt klart. Det er svært at være mere konkret om det på nuværende tidspunkt.”

Værdifuldt samarbejde

Arlas ambition er, at der inden for partnerskabets levetid skal laves aftaler med 200 sportshaller om at installere Arla to go-kølere, og at op imod 500 sportshaller vil tilbyde et udvalg af mejeriprodukter.

”Det er en målsætning. Vi ved, at der er 800 medlemmer i foreningen, og vi har sat os som målsætning, at 500 af dem skal føre mejeriprodukter, og vi vil meget gerne have, at 200 bliver et mere integreret samarbejde, hvor der er Arla-kølere. Men det er en målsætning og ikke nogen forpligtelse,” siger direktøren og tilføjer:

”Vi ser en række perspektiver i det her partnerskab, som vi ikke på nuværende tidspunkt kan konkretisere, fordi det er på ide-basis.”

Hvad er det helt konkret, I håber at få ud af det?

”Vi håber, at vi selvfølgelig kan drage nytte af Team Danmark og den viden, som de mange ernæringseksperter og diætister der, har. At vi formår i fællesskab at få sat sundhed på dagsordenen i idrætsverdenen – ikke mindst i forhold til alle de mennesker, der bare motionerer – hele breddeidrætten. Formår vi at gøre det i fællesskab, så er det klart et værdifuldt samarbejde.”

På nuværende tidspunkt har Pietrangeli ikke noget bud på partnerskabets direkte økonomiske konsekvenser for Arla.

Ny direktør for Arla Danmark

Arla skærer investeringer med 800 millioner

Arla sænker igen mælkeprisen

Mere fra FødevareWatch

Royal Greenland vil sprede nettet mere ud globalt

Den grønlandske fiskekæmpe skal have flere og tykkere tråde ud til de store globale markeder. Efter et barskt 2020 med nedgang i omsætningen på knap en halv mia. kr. og underskud skal salgskanalerne være stærkere, lyder det fra topchef Mikael Thinghuus.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier