Kampen om dagligvarermarkedet på nettet er skærpet det seneste år, hvor Nemlig.com har lagt sig i spidsen forfulgt af Irma og Osuma.
Samtidig handlede flere danskere dagligvarer over nettet end nogensinde før i 2014, hvor Dansk E-Handelsanalyse (FDIH) anslår, at salget vil runde to mia. kr.
Trods det foretrækker de fleste fortsat at gå en tur i supermarkedet, hvor man kan inspicere varerne ved selvsyn og lade sig inspirere af udvalget.
En ny undersøgelse fra Eniro Danmark viser, at 90 pct. af de adspurgte helst vil købe ind i en fysisk butik, mens kun 14 pct. har prøvet at handle ind til aftensmanden foran skærmen. Samtidig svarer 38 pct., at de er bekymrede for varernes friskhed, hvis de køber dem over nettet.
Ifølge livsstilsekspert Henrik Byager skyldes præferencen for det klassiske supermarked, at man gerne vil mærke om avokadoen føles rigtig, inden den ryger i indkøbskurven.
”Samtidig er det fx de færreste, der på forhånd finder ud af, hvad de vil lave til aftensmad. De bruger også turen rundt i supermarkedet til at blive inspirerede. Så medmindre det bliver væsentligt billigere at handle på nettet, tror jeg ikke, at mange danskere vil ændre vaner lige med det første,” siger han.
Undersøgelsen viser desuden, at der er store regionale forskelle på, hvorvidt man har prøvet at handle dagligvarer i en netbutik.
I København og omegn har 22 procent købt dagligvarer i en netbutik, mens kun fem procent af vestjyderne har prøvet det.
Nemlig.com indgår samarbejde med tankstationer
Dagligvarekrigen på nettet spidser til
Nemlig.com har overhalet rivalerne indenom
Nethandel med dagligvarer slår rekord