Dagligvarekrigen på nettet spidser til

Dagligvarehandel på nettet er stadig et forholdsvist nyt fænomen i Danmark, men aktørerne på markedet har travlt med at opruste i kampen om kundernes gunst.
Tidligere på året fik den ubestridte markedsleder, Nemlig.com, en kapitalindsprøjtning af de store, da Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen købte 49 pct. af aktierne i selskabet, men Nemlig.com er ikke den eneste på markedet med store armbevægelser.
Osuma.dk, der i dag tilbyder at levere dagligvarer til fire mio. danskere, har lavet et nyt samarbejde med Post Danmark, der fremover skal stå for en stor del af selskabets distribution.
"Det er en måde for os at vokse, uden at det koster millioner af kroner. Indtil videre har vi investeret i egne lastbiler med køleudstyr og ansat chauffører til hver bil, men det er en meget dyr løsning, som ikke er hensigtsmæssig, når vi ønsker at ekspandere så meget," siger Steen Trier, adm. direktør i Osuma.dk.
"Jeg tror på, at rigtig mange danskere vil lære fordelene ved at gøre nogle af deres dagligvareindkøb på nettet. Det bliver en blanding, hvor vi bruges til standardindkøb, mens de mere spændende indkøb gøres i fysiske butikker. Og jeg vil tro, at dagligvarehandel på nettet vil udgøre 10-20 pct. af markedet. Det er mange milliarder kroner."
Dansk fastfood-kæde åbner for online-bestilling
Osuma.dk vil nå alle danskere med Post Danmark
Fire aktører kæmper
Indtil videre er der fire aktører på det danske dagligvaremarked på nettet: Nemlig.com, Osuma.dk, Irma.dk og Superbest.dk, der imidlertid har trykket på pauseknappen for en stund. De fire aktører sidder på 1-2 pct. af det samlede dagligvaremarked, men oplever solid fremgang.
Nemlig.com forventer en omsætning på over en milliard kroner i år, og selvom Osuma.dk kom ud af 2013 med et underskud på 7,9 mio. kr. – primært på grund af investeringer i udstyr og kølebiler – steg omsætningen med 60 pct.
For Steen Trier handler det om at vænne danskerne til, at det hverken er farligt eller besværligt at gøre sine daglige indkøb over nettet. Han erkender, at prisen ikke er Osuma.dk’s styrke, men derimod bekvemmeligheden, som skal lokke kunder til.
"Argumentet for at bruge os er, at man sparer tid. Men vi har også et stort udvalg af varer, og jeg vil ikke udelukke, at vi kobler os sammen med andre leverandører end SuperBrugsen og Kvickly," siger Steen Trier.
Det kan være en fordel for Osuma.dk at overlade distributionen af varer til Post Danmark, især i områder med få kunder, men der, hvor firmaets kunder er mange, er det bedre og billigere med egen distribution.
Nemlig.com har overhalet rivalerne indenom
De store kæder kommer
Det vurderer detailekspert Henrik Libak, der er tidligere direktør i Føtex, Bilka og Salling og i dag har sit eget konsulentfirma, Libak Retail. Han ser et stort potentiale for netsupermarkederne, men markedet er langt fra problemfrit.
"I Danmark kræver det enorm megen effektivitet at gøre online dagligvarehandel til en lønsom forretning, fordi løn- og logistikomkostninger er høje. Desuden er avancen på dagligvarer lav, og det kræver mange håndteringer, når varer skal plukkes og leveres til kunden. Det er en udfordring, som aktørerne på markedet er nødt til at løse," siger Henrik Libak.
Han vurderer, at de store detailkæder som Dansk Supermarked og Coop vil reagere, såfremt onlinehandlen vokser sig større, og firmaer som Nemlig.com og Osuma.dk snupper flere markedsandele.
"Hvis man ikke kan målrette sin distribution, duer det ikke, så gider kunderne ikke handle med dig. De danske forbrugere er travle og stiller stadig større krav, som netsupermarkederne, og dermed Osuma.dk, skal formå at leve op til," siger Henning Bahr.
Post Danmark arbejder i øjeblikket på at effektivisere og forbedre leveringstiden med såkaldt "samme-dags-levering." Målet er at kunne levere inden for tre tidsintervaller samme dag, som varen er købt. Også Irma.dk og SuperBest-online benytter sig af Post Danmark.
Post Danmark sidder tungt på onlinehandel
Relaterede artikler:
Nemlig.com har overhalet rivalerne indenom
For abonnenter