Med vækstrater på godt 20 pct. og en omsætning på over 1,5 mia. kr. er der ikke noget at udsætte på Arlas kinesiske indsats, men Arla vil have en større bid af det gigantiske kinesiske mælkemarked, og derfor indleder koncernen nu en stor markedføringskampagne, der i første omgang har til formål at banke volumen på økologisk mælk i vejret.
Det skriver Børsen.
"På et så attraktivt marked som det kinesiske vil alle bare ind og have en bid af kagen, så vi mærker en langt hårdere konkurrence end for bare to år siden. Det har vi taget konsekvensen af og ruller nu ud med en langt mere skarp markedsføring, der skal gøre os mere synlige i butikkerne. Og nok så vigtigt – så har vi sat prisen på økologisk mælk ned fra 28 yuan (27 kr.) literen til 20 yuan – og altså dermed kappet næsten en tredjedel af prisen," siger, Frede Juulsen, senior vice president i Arla til avisen.
Kina er verdens fjerde-største økomarked. Arlas forretning i Kina består af tre ben: Børneernæring, industrielt mælkepulver og forbrugerprodukter som ost og langtidsholdbar mælk. De økologiske produkter er indtil videre kun er en nicheforretning, der kun udgør nogle få procent.
400 mærker på hylderne
2014 har været præget af faldende verdensmarkedspriser, og den generelle vækst i forbrugerefterspørgslen på mælk er bremset op. En væsentlig forklaring er, at udbuddet af mælk er enormt, fordi de kinesiske lagre bugner af importeret mælkepulver, mens landets egen produktion af mælk samtidig vokser overraskende hurtigt.
”Samtidig har der være en eksplosiv vækst i antallet af udenlandske mejerier, som ønsker at eksportere til Kina. Eksempelvis er der nu omkring 400 importerede varemærker i kategorien UHT-mælk. Det er et vanskeligt marked, men vores overordnede, langsigtede forventninger til Kina er usvækket positive. Efter en lang række lokale fødevareskandaler er en stor del af de kinesiske forbrugere parate til at betale en merpris for sikre, importerede fødevarer. Det åbner et vindue for os, men det er afgørende, at vi relativt hurtigt kommer ind og bliver etableret som et kendt varemærke, for vinduet lukker formentlig om måske fem år, når de kinesiske mejerier har fået styr på fødevaresikkerheden,” vurderede Frede Juulsen i sidste måned, da Jyllands-Posten talte med ham.
Trods opbremsningen i den kinesiske vækst fastholder Arla sit strategiske mål om, at forretningen i Kina skal vokse til 3,5 mia. kr. inden 2017.
Fonterra vil hente mælk uden for andelskredsen
”Made in Europe” hitter i Kina
Arla ramt af kinesisk opbremsning
Fonterra forventer fordobling af Kina-salget i 2020