Verdens største eksportør af mejeriprodukter, new zealandske Fonterra, afsætter en enorm mængde af sine produkter til det lukrative kinesiske marked. Men forventningen i selskabet er, at salget til Kina målt på volumen vil være fordoblet indenfor de næste 6 år.
Det sagde selskabets topchef Theo Spierings og finansdirektør Lukas Paravicini ved en præsentation i Kina ifølge Dairy Business.
Fonterra solgte i finansåret 2013/2014, hvad der svarer til 4 mia. liter flydende mælk. Ved den store præsentation i Kina forklarede de to direktører, at man estimerer, at den mængde vil være fordoblet til 8 mia. liter i 2020.
Men de forklarede også, at man er nødt til at kigge sig om andre steder end i hjemlandet efter den ekstra mælk. I øjeblikket kommer ca. 80 pct. af den råmælk, som bruges til de produkter, der ryger til Kina. Men i 2020 vil mindre end halvdelen af råvaregrundlaget komme fra New Zealand, siger de.
Ifølge Dairy Business aftog det kinesiske marked 31 pct. af al den mælk, som Fonterra indsamlede i 2013/2014-året, men den andel kan altså meget vel stige betydeligt i fremtiden.
Fonterra leverede sidste år 42 pct. af alle mejeriingredienser, der røg ind i Kina fra andre lande, mens Arla-rivalen sad på 23 pct. af markedet i Nordamerika og 17 pct. af det europæiske marked.
Arla-rivals bundlinje dykker efter høje mælkepriser
Global Arla-rival på opkøb i Kina
Kina fjerner forbud mod Fonterra-produkter
Arla i strategiske alliancer om børneernæring
Jernmalmsmilliardær vil sælge mælk til Kina