FødevareWatch

Fonterra forventer fordobling af Kina-salget i 2020

Den new zealandske mejerigruppe Fonterra forventer, at selskabet allerede i 2020 kan fordoble den mængde af mejeriprodukter, man sælger til det kinesiske marked.

Theo Spierings, adm. direktør i Fonterra | Foto: Fonterra/ PR

Verdens største eksportør af mejeriprodukter, new zealandske Fonterra, afsætter en enorm mængde af sine produkter til det lukrative kinesiske marked. Men forventningen i selskabet er, at salget til Kina målt på volumen vil være fordoblet indenfor de næste 6 år.

Det sagde selskabets topchef Theo Spierings og finansdirektør Lukas Paravicini ved en præsentation i Kina ifølge Dairy Business.

Fonterra solgte i finansåret 2013/2014, hvad der svarer til 4 mia. liter flydende mælk.  Ved den store præsentation i Kina forklarede de to direktører, at man estimerer, at den mængde vil være fordoblet til 8 mia. liter i 2020.

Men de forklarede også, at man er nødt til at kigge sig om andre steder end i hjemlandet efter den ekstra mælk. I øjeblikket kommer ca. 80 pct. af den råmælk, som bruges til de produkter, der ryger til Kina. Men i 2020 vil mindre end halvdelen af råvaregrundlaget komme fra New Zealand, siger de.

Ifølge Dairy Business aftog det kinesiske marked 31 pct. af al den mælk, som Fonterra indsamlede i 2013/2014-året, men den andel kan altså meget vel stige betydeligt i fremtiden.

Fonterra leverede sidste år 42 pct. af alle mejeriingredienser, der røg ind i Kina fra andre lande, mens Arla-rivalen sad på 23 pct. af markedet i Nordamerika og 17 pct. af det europæiske marked.

Arla-rivals bundlinje dykker efter høje mælkepriser

Global Arla-rival på opkøb i Kina

Kina fjerner forbud mod Fonterra-produkter

Arla i strategiske alliancer om børneernæring

Jernmalmsmilliardær vil sælge mælk til Kina

Mere fra FødevareWatch

Overblik: Her er partiernes erhvervspolitik

VALG 2022: Manglende arbejdskraft og selskabsskattelettelser vil stå højt på den erhvervspolitiske dagsorden under det kommende folketingsvalg, mener politisk redaktør. Trods udfordringer får erhvervslivet dog næppe megen opmærksomhed under valgkampen. Få overblikket over partiernes erhvervspolitiske ønsker her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier