Fonterra forventer fordobling af Kina-salget i 2020

Den new zealandske mejerigruppe Fonterra forventer, at selskabet allerede i 2020 kan fordoble den mængde af mejeriprodukter, man sælger til det kinesiske marked.
Theo Spierings, adm. direktør i Fonterra | Foto: Fonterra/ PR
Theo Spierings, adm. direktør i Fonterra | Foto: Fonterra/ PR

Verdens største eksportør af mejeriprodukter, new zealandske Fonterra, afsætter en enorm mængde af sine produkter til det lukrative kinesiske marked. Men forventningen i selskabet er, at salget til Kina målt på volumen vil være fordoblet indenfor de næste 6 år.

Det sagde selskabets topchef Theo Spierings og finansdirektør Lukas Paravicini ved en præsentation i Kina ifølge Dairy Business.

Fonterra solgte i finansåret 2013/2014, hvad der svarer til 4 mia. liter flydende mælk.  Ved den store præsentation i Kina forklarede de to direktører, at man estimerer, at den mængde vil være fordoblet til 8 mia. liter i 2020.

Men de forklarede også, at man er nødt til at kigge sig om andre steder end i hjemlandet efter den ekstra mælk. I øjeblikket kommer ca. 80 pct. af den råmælk, som bruges til de produkter, der ryger til Kina. Men i 2020 vil mindre end halvdelen af råvaregrundlaget komme fra New Zealand, siger de.

Ifølge Dairy Business aftog det kinesiske marked 31 pct. af al den mælk, som Fonterra indsamlede i 2013/2014-året, men den andel kan altså meget vel stige betydeligt i fremtiden.

Fonterra leverede sidste år 42 pct. af alle mejeriingredienser, der røg ind i Kina fra andre lande, mens Arla-rivalen sad på 23 pct. af markedet i Nordamerika og 17 pct. af det europæiske marked.

Arla-rivals bundlinje dykker efter høje mælkepriser

Global Arla-rival på opkøb i Kina

Kina fjerner forbud mod Fonterra-produkter

Arla i strategiske alliancer om børneernæring

Jernmalmsmilliardær vil sælge mælk til Kina

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter