FødevareWatch

Fonterra forventer fordobling af Kina-salget i 2020

Den new zealandske mejerigruppe Fonterra forventer, at selskabet allerede i 2020 kan fordoble den mængde af mejeriprodukter, man sælger til det kinesiske marked.

Theo Spierings, adm. direktør i Fonterra | Foto: Fonterra/ PR

Verdens største eksportør af mejeriprodukter, new zealandske Fonterra, afsætter en enorm mængde af sine produkter til det lukrative kinesiske marked. Men forventningen i selskabet er, at salget til Kina målt på volumen vil være fordoblet indenfor de næste 6 år.

Det sagde selskabets topchef Theo Spierings og finansdirektør Lukas Paravicini ved en præsentation i Kina ifølge Dairy Business.

Fonterra solgte i finansåret 2013/2014, hvad der svarer til 4 mia. liter flydende mælk.  Ved den store præsentation i Kina forklarede de to direktører, at man estimerer, at den mængde vil være fordoblet til 8 mia. liter i 2020.

Men de forklarede også, at man er nødt til at kigge sig om andre steder end i hjemlandet efter den ekstra mælk. I øjeblikket kommer ca. 80 pct. af den råmælk, som bruges til de produkter, der ryger til Kina. Men i 2020 vil mindre end halvdelen af råvaregrundlaget komme fra New Zealand, siger de.

Ifølge Dairy Business aftog det kinesiske marked 31 pct. af al den mælk, som Fonterra indsamlede i 2013/2014-året, men den andel kan altså meget vel stige betydeligt i fremtiden.

Fonterra leverede sidste år 42 pct. af alle mejeriingredienser, der røg ind i Kina fra andre lande, mens Arla-rivalen sad på 23 pct. af markedet i Nordamerika og 17 pct. af det europæiske marked.

Arla-rivals bundlinje dykker efter høje mælkepriser

Global Arla-rival på opkøb i Kina

Kina fjerner forbud mod Fonterra-produkter

Arla i strategiske alliancer om børneernæring

Jernmalmsmilliardær vil sælge mælk til Kina

Mere fra FødevareWatch

Dansk foodtech sidder fast i affyringsrampen - der er brug for flere stjerneskud

MAD FOR MILLIARDER: Mangel på visioner, penge eller ideer? Det halter med at skabe fødevare- og landbrugsaktører med globalt potentiale herhjemme, når man måler det op mod et iværksætterland som Israel. Food & Bio Cluster ser klare mangler i investormiljøet, mens Vækstfonden efterlyser flere gode ideer - så kommer pengene også.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier