FødevareWatch

”Made in Europe” hitter i Kina

Kinesiske forbrugere efterspørger europæiske mejeriprodukter i kølvandet på kvalitetsproblemer med modermælkserstatning fra New Zealand. Flere selskaber skilter ligefrem med det europæiske aspekt på produktpakkerne.

Foto: Jyllands-Posten

Indtil sidste år blev modermælkserstatning fra det store mejeriland New Zealand set som den gyldne standard for kvalitet i Kina – et land, som har oplevet en lang række fødevare-relaterede skandaler i de senere år.

Men sådan er det langt fra længere, skriver nyhedsbureauet Reuters.

I kølvandet på en omfattende skandale sidste år, hvor den New Zealandske mejerigigant Fonterra måtte trække produkter tilbage pga. en mistanke om, at produkterne kunne forårsage pølseforgiftning, har Kina nemlig vendt sig mod europæiske producenter i langt højere grad.

”Folkestemningen er på nuværende tidspunkt svunget fra New Zealand mod Europa,” siger en unavngiven direktør for et multinationalt mejeriselskab, som sidder i Kina, til Reuters.

Han siger, at det giver de kinesiske forbrugere en ekstra tryghed, hvis selskaberne på sine produkter skilter med, at de kommer fra Europa. F. eks. printer det store kinesiske mejeriselskab Beingmate irske kløvere på sit vigtigste produkt for at forsikre forbrugerne om, at råvarerne stammer fra Europa.

Verdens største marked

Det kinesiske marked for modermælkserstatning forventes at vokse til en værdi på 31 mia. dollar i 2017, hvilket er en fordobling i forhold til værdien i 2013, skriver Reuters med henvisning til estimater fra Euromonitor.

Og denne niche kan også være en dør ind til det generelle kinesiske mejerimarked, som ifølge nyhedsbureauet forventes at blive verdens største i 2017.

Store europæiske mejeriaktører som irske Glanbia, hollandske FrieslandCampina og danske Arla har allerede kørt sig i stilling til at få en del af kagen i kølvandet på, at man i EU fra næste år vil afskaffe mælkekvoterne, hvilket åbner op for større eksport.

Arla på banen

Arla annoncerede i den forgangne måned, at man har indgået en række strategiske alliancer på det hastigt voksende marked for produkter indenfor kategorien børneernæring, og her vil det kinesiske marked uden tvivl spille en fremtrædende rolle.

Det skete i forbindelse med, at den danske koncern åbnede et nyt produktionsanlæg i Nr. Vium ved Videbæk, der har kostet knap 900 millioner kroner.

”Det bliver et af de mest lønsomme mejeri-anlæg i hele Arla og giver os helt nye eksport-muligheder, som vi ikke havde før. Efterspørgslen efter højkvalitets-laktose til børneernæring er øget de senere år, og vi forventer, at efterspørgslen vil fortsætte med at stige. Vi har allerede strategiske aftaler på plads med nogle af de største globale og regionale børneernæringsproducenter, og kan nu levere laktose-ingredienser af højeste kvalitet,” sagde Arlas topchef Peder Tuborgh ved den lejlighed.

Arla i strategiske alliancer om børneernæring

Arla ramt af kinesisk opbremsning

Fonterra forventer fordobling af Kina-salget i 2020

Jernmalmsmilliardær vil sælge mælk til Kina

Mere fra FødevareWatch

Supermarkedets prisskilte står til at blive varmt valgtema

SF’s forslag om en hasteundersøgelse af supermarkedskædernes prisstigninger bliver både kaldt en ”gratis omgang” og en ”god ide” blandt politiske aktører og interesseorganisationer. Én ting er der enighed om: Temaet ventes at blive centralt i valgkampen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier