Danish Crown tjener godt på eksport af kvalitet

Kvalitetsprodukter kendt som upmarket-produkter, er en vigtig del af Danish Crowns indtjening i udlandet.
Foto: Ritzau Scanpix/Janus Engel.
Foto: Ritzau Scanpix/Janus Engel.

Danish Crowns forædling af det danske svin er en lukrativ forretning for slagterikoncernen, ikke mindst i Kina.

På de såkaldte upmarket-produkter, altså kvalitetsprodukter, tjener koncernen særlig godt. Alene i Kina tjener Danish Crown f.eks. 10-20 pct. ekstra for deres grisehoveder.

Det skriver Børsen.

”Vi har adgang til nogle markeder, hvor vi kan få en merpris for vores produkter. Det sker, fordi vi har et unikt produkt i forhold til vores konkurrenter,” siger underdirektør i eksport hos Danish Crown, Søren Tinggaard til avisen.

Upmarket-produkter er defineret ved, at de danske priser er mindst 15 pct. højere end gennemsnitsprisen for EU15-landene.

Danske upmarket-produkter sendes i gennemsnit 3200 km ud i verden .

Tulip satser stort på eksport

Ny lov baner vej for at investere i dit firma

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter