FødevareWatch

Coop og bønder rammer plet med fødevare-projekt

Et pilotprojekt om lokale varer lover godt; alt kan sælges, siger landbruget, vi vil have lokale varer i mange flere butikker, siger Coop , og vi kunne tænke os at lave "Speakers' Corners" for producenter, hedder det fra brugserne.

Foto: Anders Brohus

Gode priser, mersalg – og friske varer til forbrugerne.

Dansk landbrug og detailhandelskoncernen Coop har masser af mod på at tage et nyt skridt i deres samarbejde om at forsyne lokale brugser med lokale fødevarer.

Det er meldingen fra chefkonsulent Gustaf Bock, Videncentret for Landbrug, efter et netop afsluttet pilotprojekt, hvor Landbrug & Fødevarer sammen med 11 Dagli’Brugser over hele landet har afprøvet mulighederne for at afsætte endnu flere lokalt producerede fødevarer i butikkerne.

”Blandt årsagerne til de optimistiske meldinger fra projektet er, at alle parter har fået positivt udbytte af projektet, ” hedder det i en nyhedsmeddelelse fra videncentret med disse hovedkonklusioner:

*Producenterne – lokale landmænd og gartnere – har opnået gode priser på deres varer.

*Butikkerne har øget deres omsætning.

*Forbrugerne har fået adgang til friske varer, produceret i nabolaget.

”Det giver os naturligvis mod på at gå videre. Og det er også et godt grundlag for at rekruttere nye producenter,” siger Gustaf Bock, der vurderer, at der her og nu mangler  400-500 producenter af lokale fødevarer – ”og stort set alt kan sælges.”

”Vi går ud fra Coops cirka 800 butikker. Hvis de af dem, der er interesserede, bare skal have leveret seks-syv produkter, så er 400-500 producenter måske endda lavt sat. Og dertil kan så komme Dansk Supermarked, Dagrofa og flere endnu,” pointerer Bock.

Coop har en drøm

Som projektpartner har Dagli’Brugsen og LokalBrugsens udvidelse af lokale fødevarers markedsandel på dagsordenen, påpeger kædedirektør Jesper K. Andersen, Coop, i meddelelsen. Han siger:

”Vi har arbejdet med det lokale indslag i vores butikker i flere år, men nu går vi videre – blandt andet ved at iscenesætte lokale produkter i særlige afdelinger af butikkerne. 1. februar næste år starter vi med syv testbutikker, 1. januar 2016 er det planen at være oppe på 40, og drømmen er at få det store flertal af vores 340 butikker med i løbet af 2017.”

To tredjedele af butikkerne er brugsforeninger, hvis bestyrelser skal sige god for ideen lokalt.

De lokale brugser vil gerne knytte producenter og forbrugere endnu tættere sammen, bl.a. ved at invitere forbrugere ud på gårdene og landmænd ind i butikkerne, ligesom en anden tanke er at etablere ”Speakers’ Corners” i butikken til lokale producenter – ”også de helt små med 20 glas ,” som det udtrykkes.

Tendensen er klar

Med samarbejdet og satsningen rammer parterne en klar trend i detailhandlen og dele af fødevarebranchen. En trend, der er i tråd med forbrugerønsker.

Af en nylig analyse gennemført for FødevareWatch af A&B Analyse fremgår det, at 34,9 pct. af danskerne oplever fremgang i deres køb af lokalt producerede fødevarer frem for de tilsvarende produceret i andre lande. Til sammenligning svarer kun 4 pct., at det betyder stadig mindre for dem at købe lokalt produceret.

”Vi mangler 400-500 lokale producenter”

Producenter tøver med lokale detailaftaler

Nyt Dagli'-koncept skal ensrette 371 butikker

Brugser klarer ny lukkelov overraskende godt

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier