FødevareWatch

Netto klar med 2015-strategi

Netto vil skære ind til benet på basiskategorier og brede sig ud på ferskvarer. Og så er discountkæden netop begyndt at rulle sin store private label-satsning ud.

Foto: Finn Frandsen

I Nettos strategi for det kommende år, er det et vigtigt element at blive bredere på ferskvarer.

Og som en central del af den målsætning, er kæden i denne uge begyndt at rulle sit nye private label mærke, Premieur, ud i kædens butikker.

”Vores ambition er at lave et high-end private label til Netto. Vi tror meget på det, og det her er forløberen til et egentligt sortiment. I første omgang er det på kød, pålæg og frugt og grønt. Nu tester vi nogle uger for at se, hvordan kunderne tager imod det. En del af produkterne vil vi selvfølgelig tage i fast sortiment, og hen ad vejen vil der komme flere for at vi kan finde niveauet,” siger direktør i Netto Danmark, Brian Seemann til FødevareWatch.

Premieur-seriens kvalitet skal ligge i den absolut høje ende af skalaen, fortæller direktøren.

”Vi har jo ikke historien, som Løgismose har, på de disse produkter, men vi stiler efter samme kvalitet og samme håndværk,” siger Seemann.

Også prisen bliver high end, dog skal den være billigere end sammenlignelige varer på markedet.

”Håbet og ambitionen er, at vi kan få nogle mængder på og sælge en rigtig god kvalitet til en fornuftig pris, ” siger direktøren og refererer til, hvad han kalder en oprindelig discounttanke - at hvis man kan gøre det simpelt, enkelt og billigt på basiskategorierne, så vil der være forbrugere, der tager sig råd til noget ekstra.

Basiskategorier skal være mere fokuserede

Mens Netto er godt i gang med at udbygge sit sortiment blandt ferskvarerne, er det også en del af strategien for 2015 at stramme op på andre kategorier.

”Det grundlæggende koncept for Netto skal der ikke laves om på. Men på rejsen er der nogle ting, som måske er stukket lidt af for konceptet. Grundtanken i Netto og discount generelt, er, at vi skal være dygtige til at træffe valget for kunden,” siger Brian Seemann og fortsætter:

”Det vil sige, at der er rigtig mange kategorier, hvor kunden i princippet skal kunne handle på autopilot – på f.eks. stofposer eller rengøringsmidler – så forventer kunden jo, at der i discount stort set kun er en eller to varianter. Det er ikke som i et supermarked. Her har discountkæden sørget for, at det er den bedste vare til den billigste pris. Det skal man som kunde kunne stole på. Der er vi måske nogle steder i de her basiskategorier blevet for brede.”

Sidste skridt i Nettos strategi på varesiden handler om at blive stærkere på spot-sortimentet, som er det, Brian Seemann mener, Netto er mest kendt for.

”Vi vil gerne have, at man hver uge har en ny spændende verden i Netto, og det er det, der skal supplere sortimentet. Vi vil gerne begrænse os til at have de rigtige varer, så kunderne ikke skal tænke, men omvendt skal vi hver uge være dygtige til at kunne tilbyde f.eks. mærkevarer, eksotiske varer, noget spændende, noget nyt - for hele tiden at være et skridt foran,” siger han. 

Brian Seemann ser ikke Nettos strategi anno 2015 som noget modtræk til Coops relancering af Fakta-kæden. Men ligeglad med hvad Coop laver, er han bestemt ikke, lyder det.

”Nej slet ikke. Alt, hvad alle har gang i, har meget stor interesse. Men vi koncentrerer os mere om os selv. Vi har en god forretning og er dygtige til mange ting. Vi koncentrerer os mere om at udvikle os, og vi vil gerne være forrest. Det her med at kopiere andre eller lave modtræk til andre er ikke vores stil. Hvis vi hele tiden skal være foran, skal vi hele tiden udvikle os,” siger landedirektøren.

25 butikker undervejs

Og udvikling er på tegnebrættet i mere end en forstand i det kommende år. Brian Seemann vil ikke kommentere på konkrete regnskabstal - eller mål, men siger dog, at Netto omsætningsmæssigt klarer sig rigtig godt for tiden.

”Vi kan ikke leve med at tjene færre penge, og vi kan heller ikke leve med at bakke i omsætning eller markedsandele. Vi kommer til at bruge en del kræfter næste år på at lave nye butikker, og vi kommer også til at renovere rigtig mange,” siger han. 

Brian Seemann har således ambitioner om at åbne 25 nye butikker i 2015.

Hånd i hånd med strategien for varesortimentet ruller Netto over det næste halvandet år sin såkaldte God Butik-plan ud, som handler om at systematisere og ensrette måden at drive Netto-butikker på, så der er mere overskud til kunderne.

Netto vil slås hårdere med tyske discountkæder

Netto i britisk comeback: Nu med wienerbrød og karrysild

Netto leder efter nyt Løgismose-samarbejde

 

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier