En del af Watch Medier

FødevareWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
13.11.2014kl. 07.54

Netto klar med 2015-strategi

Netto vil skære ind til benet på basiskategorier og brede sig ud på ferskvarer. Og så er discountkæden netop begyndt at rulle sin store private label-satsning ud.
Foto: Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen
af MAJKEN SØNDERGAARD NIELSEN

I Nettos strategi for det kommende år, er det et vigtigt element at blive bredere på ferskvarer.

Og som en central del af den målsætning, er kæden i denne uge begyndt at rulle sit nye private label mærke, Premieur, ud i kædens butikker.

”Vores ambition er at lave et high-end private label til Netto. Vi tror meget på det, og det her er forløberen til et egentligt sortiment. I første omgang er det på kød, pålæg og frugt og grønt. Nu tester vi nogle uger for at se, hvordan kunderne tager imod det. En del af produkterne vil vi selvfølgelig tage i fast sortiment, og hen ad vejen vil der komme flere for at vi kan finde niveauet,” siger direktør i Netto Danmark, Brian Seemann til FødevareWatch.

Premieur-seriens kvalitet skal ligge i den absolut høje ende af skalaen, fortæller direktøren.

”Vi har jo ikke historien, som Løgismose har, på de disse produkter, men vi stiler efter samme kvalitet og samme håndværk,” siger Seemann.

Også prisen bliver high end, dog skal den være billigere end sammenlignelige varer på markedet.

”Håbet og ambitionen er, at vi kan få nogle mængder på og sælge en rigtig god kvalitet til en fornuftig pris, ” siger direktøren og refererer til, hvad han kalder en oprindelig discounttanke - at hvis man kan gøre det simpelt, enkelt og billigt på basiskategorierne, så vil der være forbrugere, der tager sig råd til noget ekstra.

Basiskategorier skal være mere fokuserede

Mens Netto er godt i gang med at udbygge sit sortiment blandt ferskvarerne, er det også en del af strategien for 2015 at stramme op på andre kategorier.

”Det grundlæggende koncept for Netto skal der ikke laves om på. Men på rejsen er der nogle ting, som måske er stukket lidt af for konceptet. Grundtanken i Netto og discount generelt, er, at vi skal være dygtige til at træffe valget for kunden,” siger Brian Seemann og fortsætter:

”Det vil sige, at der er rigtig mange kategorier, hvor kunden i princippet skal kunne handle på autopilot – på f.eks. stofposer eller rengøringsmidler – så forventer kunden jo, at der i discount stort set kun er en eller to varianter. Det er ikke som i et supermarked. Her har discountkæden sørget for, at det er den bedste vare til den billigste pris. Det skal man som kunde kunne stole på. Der er vi måske nogle steder i de her basiskategorier blevet for brede.”

Sidste skridt i Nettos strategi på varesiden handler om at blive stærkere på spot-sortimentet, som er det, Brian Seemann mener, Netto er mest kendt for.

”Vi vil gerne have, at man hver uge har en ny spændende verden i Netto, og det er det, der skal supplere sortimentet. Vi vil gerne begrænse os til at have de rigtige varer, så kunderne ikke skal tænke, men omvendt skal vi hver uge være dygtige til at kunne tilbyde f.eks. mærkevarer, eksotiske varer, noget spændende, noget nyt - for hele tiden at være et skridt foran,” siger han. 

Brian Seemann ser ikke Nettos strategi anno 2015 som noget modtræk til Coops relancering af Fakta-kæden. Men ligeglad med hvad Coop laver, er han bestemt ikke, lyder det.

”Nej slet ikke. Alt, hvad alle har gang i, har meget stor interesse. Men vi koncentrerer os mere om os selv. Vi har en god forretning og er dygtige til mange ting. Vi koncentrerer os mere om at udvikle os, og vi vil gerne være forrest. Det her med at kopiere andre eller lave modtræk til andre er ikke vores stil. Hvis vi hele tiden skal være foran, skal vi hele tiden udvikle os,” siger landedirektøren.

25 butikker undervejs

Og udvikling er på tegnebrættet i mere end en forstand i det kommende år. Brian Seemann vil ikke kommentere på konkrete regnskabstal - eller mål, men siger dog, at Netto omsætningsmæssigt klarer sig rigtig godt for tiden.

”Vi kan ikke leve med at tjene færre penge, og vi kan heller ikke leve med at bakke i omsætning eller markedsandele. Vi kommer til at bruge en del kræfter næste år på at lave nye butikker, og vi kommer også til at renovere rigtig mange,” siger han. 

Brian Seemann har således ambitioner om at åbne 25 nye butikker i 2015.

Hånd i hånd med strategien for varesortimentet ruller Netto over det næste halvandet år sin såkaldte God Butik-plan ud, som handler om at systematisere og ensrette måden at drive Netto-butikker på, så der er mere overskud til kunderne.

Netto vil slås hårdere med tyske discountkæder

Netto i britisk comeback: Nu med wienerbrød og karrysild

Netto leder efter nyt Løgismose-samarbejde

 

Relaterede artikler:

  • Foto: PR/Netto

    Netto i britisk comeback: Nu med wienerbrød og karrysild

  • Foto: Finn Frandsen

    Netto leder efter nyt Løgismose-samarbejde

    For abonnenter

  • Foto: Jesper Olesen/Jyllands-Posten

    Netto vil slås hårdere med tyske discountkæder

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Thomas Borberg
Fødevarer

Tungt pres på Arlas marked for mærkevarer i Europa

Salget af Lurpak, Arla og andre mærkevarer fra landets største mejerikoncern går markant ned i Europa - væksten ventes først tilbage i 2024. Arla jagter vækstlommer i de enkelte lande.
  • Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning
  • Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark

For abonnenter

Foto: Pr / Arla
Fødevarer

Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark

For abonnenter

Foto: Salling Group/pr
Detail

Salling Group smider milliardbeløb efter discounthandlen

For abonnenter

Foto: Bo Amstrup
Fødevarer

Endnu et Skare-selskab er konkurs

For abonnenter

Foto: Thea Grav Rosenberg
Fødevarer

Halvdelen af danskerne vil gerne spise flere bælgfrugter

For abonnenter

Foto: PR-foto HKscan
Fødevarer

Inflation tyngede indtjening hos fjerkrækoncern

For abonnenter

Læs også

Foto: Arla / Pr
Fødevarer

Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning

Arla Foods runder for første gang nogensinde 100 mia. kr. i omsætning. Fremgang begrundes med prisstigninger. Inflation sætter bremse på væksten i de brandede produkter. (Opdateret.)

For abonnenter

Foto: Tina Nielsen
Fødevarer

Scandi Standard løfter top og bund i 2022

Omsætningen steg med 20 pct., mens resultatet blev løftet med 34 pct. i den svenske kyllingekoncern, der ejer danske Danpo.

For abonnenter

Foto: Bo Amstrup
Fødevarer

Endnu et Skare-selskab er konkurs

Det drejer sig om Skare Beef Production i Vejen, som ifølge Statstidende er taget under konkursbehandling. Ifølge avisen Finans indgav Gældsstyrelsen allerede i oktober en konkursbegæring på selskabet.

For abonnenter

Job

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Senior Director, Agrifood

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Pepsico ser lysere end ventet på den organiske vækst i 2023 – 13.12
  • Halvdelen af danskerne vil gerne spise flere bælgfrugter – 13.06
  • Tungt pres på Arlas marked for mærkevarer i Europa – 11.59
  • Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark – 11.58
  • Salling Group smider milliardbeløb efter discounthandlen – 11.53
  • Aldi sælger 16 butikker til konkurrenter – 10.46
  • Endnu et Skare-selskab er konkurs – 09.58
  • Tysk inflation stiger lidt - men kun for en kort bemærkning – 09.19
  • Inflation tyngede indtjening hos fjerkrækoncern – 09.11
  • Ukrainsk ambassadør får stadig sværere ved at tro på Carlsberg – 08.47
  • Arla kigger ind i svære markedsvilkår – 08.25
  • Scandi Standard løfter top og bund i 2022 – 08.09
  • Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning – 08.00
  • Frisk kapital til Mikkeller efter hårde år – 07.14
  • Carlsberg: Topchef tildeles aktier for 23 millioner kroner i bonus – 06.41
Flere nyheder

Job

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Senior Director, Agrifood

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Erfaren IT Supporter

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

  • Om FødevareWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge