Netto i britisk comeback: Nu med wienerbrød og karrysild

Supermarkedskæden Netto gør torsdag comeback på det britiske marked efter fire års pause, når den åbner en butik i den nordengelske by Leeds.
Dermed gør Dansk Supermarked et nyt forsøg på at indtage discountmarkedet i Storbritannien, men denne gang har de indgået partnerskab med Sainsbury's, der er den tredjestørste kæde af supermarkeder og skal bidrage med viden om det britiske marked.
markedsandele fra andre discountkæder som eksempelvis Aldi, Lidl og Tesco.
"Vi vil tage kampen op med de andre discountkæder. Det er ligegyldigt for os, hvem vi stjæler kunder fra - også selv om det er butikker,
der hører under vores eget moderselskab (Sainsbury's, red.)," siger adm. direktør i Dansk Supermarked, Per Bank, til Reuters.
Det britiske discountmarked vurderes at have en værdi på 10 mia. pund (95 mia. kr.), og det vil ifølge eksperter vokse til
det dobbelte inden for få år.
Satser på Lego, karrysild og wienerbrød
Mange af produkterne på hylderne vil være specielt udvalgt til de britiske kunder, men der vil også være mulighed for at købe en lang række
danske signaturprodukter så som Lego, karrysild og klassisk dansk wienerbrød.
Netto forlod i 2010 Storbritannien ved at sælge knap 200 butikker til den amerikanske kæde Wal-Mart. Nu vil Netto satse på friske fødevarer
og får også afdelingen "Brødhuset", som i Danmark sælger frisk brød hver dag.
I samarbejdet investerer Dansk Supermarked og Sainsbury's hver 12,5 mio. britiske pund (cirka 115 mio. kr.). På grund af
startomkostningerne regner hvert selskab med at tabe fem til 10 mio. pund (45-90 mio. kr.) efter skat indtil 31. marts 2015.
Hvis pilotprojektet bliver en succes skal butikkerne udbredes til hele Storbritannien.
Topchef: "Vi kan begynde forfra i England"
Relaterede artikler:
Topchef: "Vi kan begynde forfra i England"
For abonnenter
Danske leverandører rykker med Netto ud i verden
For abonnenter