FødevareWatch

Marks & Spencer forbedrer indtjeningen

Den store britiske detailkoncern Marks & Spencer løfter indtjeningen i første halvår. Fremgangen er blandt andet sikret ved øget fokus på fødevarer.

Foto: PR

Den britiske detailkoncern Marks & Spencer har medvind på børsen i London, hvor aktien stiger kraftigt efter regnskabet for første halvår 2014/15. Efter godt en times handel stiger aktien 7,7 pct.

Investorerne reagerer på meldingen om, at bruttomarginalen for General Merchandice (GM) nu ventes at blive forbedret med 150-200 basispoint i 2014/15 mod tidligere ventet 100 basispoint.

I årets første halvdel steg bruttomarginalen med 150 basispoint for denne produktkategori, mens det sammenlignelige salg til gengæld faldt med 2,9 pct. blandt andet som følge af et usædvanligt varmt vejr i september, som betød en tilbagegang i det sammenlignelige salg på 4 pct. i andet kvartal.

Samlet set steg gruppens rapporterede salg i årets første seks måneder dog med 0,5 pct. til 4,9 mia. pund. Det underliggende resultat før skat voksede med 2,3 pct. til 268 mio. pund, mens det rapporterede resultat før skat faldt en anelse til 279,4 mio. pund fra 280,6 mio. pund.

Asien skal sikre væksten i M&S

Marks & Spencers administrerende direktør, Marc Bolland, udtaler i regnskabet, at han er glad for de fremskridt, selskabet har gjort i forhold til at forbedre bruttomarginalen i GM og salget af kvindetøj samt indsatsen for at skabe vækst i salget af fødevarer og generere pengestrømme.

"Resultaterne ser gode ud og særligt bruttomarginalen," siger Jamie Merriman, analytiker i Sanford C. Bernstein, til Bloomberg News.

"Det store spørgsmål er, om ledelsen gående ind i andet halvår kan holde bruttomarginalen oppe og få lidt positive like-for-like salg. Jeg ser ikke nogen tegn på det," fortsætter Jamie Merriman.

Tescos finansdirektør får stort gyldent håndtryk

Tescos nye finansdirektør starter før tid

Marks & Spencer planlægger global ekspansion

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier