Unilever straffet for svækket vækst

Den store Unilever-koncern rammes især af svag asiatisk vækst i det seneste kvartalsregnskab.
AF RITZAU FINANS

Unilever har ikke længere så godt tag i forbrugerne trods status som en af verdens største producenter af forbrugsvarer.

I tredje kvartal var Unilevers underliggende vækst på 2,1 pct. - det laveste i det kvartal i fem år ifølge Bloomberg News.

Især Asien rammer Unilever, som faktisk oplevede en tilbagegang i omsætningen på 2 pct. - dog primært på grund af valutaeffekter og frasalg.

Unilever solgte i alt for 12,2 mia. euro i kvartalet, fremgår det af en salgsopdatering torsdag.

Det er med til at få Unilevers aktie til at falde 3,9 pct. på børsen i London efter en halv times handel.

Unilever rammes især af svækkede markeder i Europa, hvor salget faldt 4,3 pct. underliggende til 3,4 mia. euro. Faldende priser i Frankrig, Tyskland og Storbritannien pressede omsætningen ned, mens der til gengæld igen var vækst i Spanien.

Unilever står bag en lang række kendte forbrugermærker som Knorr, Dove, Lipton og Rexona.

Mejerigaarden hepper på danskernes kvalitetshunger

Færdigret-selskaber går efter friskhed

Giganten Unilever lever ikke op til forhåbningerne

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter