Med et samlet vækstsalg på 6,9 pct. i forhold til samme kvartal i 2013, leverer den store franske fødevarekoncern Danone et overraskende regnskab for tredje kvartal.
Samlet faldt salget af mælkeprodukter volumenmæssigt med 7,1 pct. i forhold til samme kvartal sidste år, fra 2,91 mia. euro til 2,80 mia. euro. Fresh Dairy Products, der er Danones største division, havde kun en omsætningsfremgang på 0,7 pct. i kvartalet, hvilket var under analytikernes forventninger på 1,1 pct., skriver Bloomberg News.
Danone, der også producerer babymad og vand under brandet Evian, leverede samlet en salgsvækst på 6,9 pct. på organisk basis. Salget nåede i tredje kvartal 5,42 mia. euro mod 5,26 mia. euro samme kvartal sidste år. Dermed overgik Danone analytikernes forventninger, idet de ifølge Bloomberg News havde estimeret en salgsfremgang på 5,9 pct.
Den procentvise fremgang er på kvartalsbasis samtidig den største i mere end to år, skriver Bloomberg News.
"Disse 3. kvartals resultater bekræfter styrken i vores forretninger, vores brands og i vores markedspostioner," lød det fra koncernchef F. Riboud i regnskabspræsentationen.
Han fremhævede, at Danone følger det roadmap som blev udstukket i starten af året, og at forretningerne i Europa har været positive for kvartalet. På markederne i Rusland og USA er Danone i gang med at konsolidere sig ifølge F. Riboud er grundstenene for fremtidig vækst dermed blevet lagt.
For helåret fastholder Danone sine forventninger og ser fortsat en samlet salgsvækst i intervallet 4,5 pct. og 5,5 pct.
Regnskabet har investorerne taget godt imod, da de sender Danone-aktien op med 3,5 pct. til 52,25 euro, hvilket giver selskabet en femteplads i det brede Stoxx 600-indeks onsdag formiddag.
Danone udnævner ny topchef
Danone tilfreds med halvårsresultat trods skuffede analytikere
Nye asiatiske problemer for Fonterra