FødevareWatch

Danone leverer i godt 3. kvartal

Trods tilbagegang i salget af mælkeprodukter leverer den store franske fødevarekoncern Danone i årets tredje kvartal.

Foto: PR

Med et samlet vækstsalg på 6,9 pct. i forhold til samme kvartal i 2013, leverer den store franske fødevarekoncern Danone et overraskende regnskab for tredje kvartal.

Samlet faldt salget af mælkeprodukter volumenmæssigt med 7,1 pct. i forhold til samme kvartal sidste år, fra 2,91 mia. euro til 2,80 mia. euro. Fresh Dairy Products, der er Danones største division, havde kun en omsætningsfremgang på 0,7 pct. i kvartalet, hvilket var under analytikernes forventninger på 1,1 pct., skriver Bloomberg News.

Danone, der også producerer babymad og vand under brandet Evian, leverede samlet en salgsvækst på 6,9 pct. på organisk basis. Salget nåede i tredje kvartal 5,42 mia. euro mod 5,26 mia. euro samme kvartal sidste år. Dermed overgik Danone analytikernes forventninger, idet de ifølge Bloomberg News havde estimeret en salgsfremgang på 5,9 pct.

Den procentvise fremgang er på kvartalsbasis samtidig den største i mere end to år, skriver Bloomberg News.

"Disse 3. kvartals resultater bekræfter styrken i vores forretninger, vores brands og i vores markedspostioner," lød det fra koncernchef F. Riboud i regnskabspræsentationen.

Han fremhævede, at Danone følger det roadmap som blev udstukket i starten af året, og at forretningerne i Europa har været positive for kvartalet. På markederne i Rusland og USA er Danone i gang med at konsolidere sig ifølge F. Riboud er grundstenene for fremtidig vækst dermed blevet lagt.

For helåret fastholder Danone sine forventninger og ser fortsat en samlet salgsvækst i intervallet 4,5 pct. og 5,5 pct.

Regnskabet har investorerne taget godt imod, da de sender Danone-aktien op med 3,5 pct. til 52,25 euro, hvilket giver selskabet en femteplads i det brede Stoxx 600-indeks onsdag formiddag.

Danone udnævner ny topchef

Danone tilfreds med halvårsresultat trods skuffede analytikere

Nye asiatiske problemer for Fonterra

Mere fra FødevareWatch

Kædedirektør kan ikke afvise flere butikslukninger

Fire Daglibrugsen-butikker må dreje nøglen om som følge underskud. Det sidste dødsstød blev de stigende energiudgifter, og kædedirektør kan ikke afvise, at de med tiden også kan få konsekvenser for andre butikker.

Royal Unibrew indgår i samarbejde med Too Good To Go og Q8

Et samarbejde med madspilds-appen Too Good To Go og tankstationen Q8 skal sikre, at en række af Royal Unibrews drikkevarer ikke går til spilde. I én enkelt dag bliver det således muligt at afhente overskydende drikkevarer på en række tankstationer.

EU-indgreb vil potentielt kun udløse få milliarder til energistøtte

Fredag har EU’s medlemslande blåstemplet at kunne sende beskatningen fra bæredygtig energi tilbage til bl.a. energipressede fødevarevirksomheder. Nye beregninger peger dog på, at potentialet er yderst begrænset. Denne form for ”symbolpolitik” noget af det allerværste, der kan ske for virksomhederne, advarer Dansk Erhverv.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier