FødevareWatch

En ny slags grænsehandel spreder sig i Danmark

Normal-butikkerne har fart på, men det bliver endnu vildere, lover kædens direktør.

Foto: Lise Balsby

EU-importerede mærkevarer til priser, der er 30-40 pct. billigere end i den traditionelle dagligvarehandel.

Det lyder umiddelbart som et klogt forretningskoncept, og indtil videre har Normal-kæden, der åbnede sin første butik i Danmark i april sidste år, da også klaret sig ganske godt.

Fem butikker i Jylland, én på Fyn og snart to på Sjælland vidner om en virksomhed i vækst, og bag den står iværksætteren Torben Mouritsen, som i sin tid var med til at starte Wupti.com.

Han har store planer for Normal.

"Vi åbner en butik i indkøbscentret Waves i Hundige den 15. november, på Vesterbrogade i København den 29. november, og så har vi tegnet lejekontrakter på yderligere to butikker, der åbner i januar og februar," siger Torben Mouritsen til epn.dk.

Fidusen bag Normal-konceptet er simpel, og nøgleordet er ”parallelimport.” Det kræver en kvik forklaring:

Vareproducenter sætter deres priser ud fra et lands købekraftindeks, og da Danmark har et højt indeks, betyder det, at mange af de mærkevarer, som danskerne er vant til at købe, ofte er væsentligt billigere i andre EU-lande.

Normal køber disse varer, importerer dem til Danmark – såkaldt parallelimport - og sælger dem til en pris, der er 30-40 pct. lavere end hos konkurrenterne. Det er ligesom grænsehandel, bare nord for grænsen, lyder budskabet.

Og med kundefyldte butikker, gang i salget og over 20.000 følgere på Facebook har stifter Torben Mouritsen fået blod på tanden.

"Planen er, at vi skruer op for tempoet og åbner én butik om måneden. Det er et minimum. Vi skal være landsdækkende, men der er et stykke vej endnu," siger han.

Allerede seks butikker

Indtil videre har Normal kastet sig over Silkeborg, Vejle, Randers, Aalborg, Aarhus og Odense, og beder man Torben Mouritsen nævne andre danske byer, der skal have sig en Normal-butik, bliver man hurtigt rundtosset.

Viborg, Herning, Holstebro, Kolding, Esbjerg, Svendborg, Holbæk, Næstved, flere butikker i Aarhus og København, en enkelt mere i Odense og så ellers de steder, Torben Mouritsen ikke kan opremse på stående fod.

"Når man har billige varer, er der et marked for det. Danskere vil gerne gøre en god handel, og hvor de andre steder er tvunget til at købe fem styks af den samme vare for at opnå en rabat, behøver de hos os kun at købe en enkelt af varen. Og vi tilbyder både gængse basisvarer og mere specielle varer, som ikke normalvis indgår i den daglige husholdning," siger Torben Mouritsen.

Konceptet bag Normal kendes fra England, hvor Poundland siden 1990 har udviklet en kæde bestående af næsten 500 butikker. I USA har begrebet "$ Store" eksisteret siden 1870, og i dag er navnet på den førende kæde ”Dollar Tree” med over 4.000 butikker.

Detailekspert Bruno Christensen tror på, at Normal vil vokse til en landsdækkende kæde, eftersom mange byer i provinsen står i kø for at få tilført en butik, som kan erstatte mange af dem, der er lukket.

Men det kommer til at skabe røre i den traditionelle dagligvarehandel, spår han.

"I det øjeblik, de store aktører på markedet vurderer, at Normal erobrer deres kunder, vil de naturligvis gå til modangreb. Det vil ske via aggressive priskampagner i samarbejde med de internationale mærkevareproducenter," siger han til epn.dk og tilføjer, at Normal-konceptet ikke er populært hos hverken detaillister eller mærkevareproducenter.

"Derfor vil kapitalkravet til kædens ekspansionsplaner skulle finansieres af løbende driftsindtægt, hvilket kan blive vanskeligt, når priserne kommer under pres. Det vil ske fra eksisterende danske detaillister og fra grænsehandelsbutikkerne, der sælger via nettet til danske forbrugere. Og sidst, men ikke mindst, fra de store internationale internetbutikker," vurderer Bruno Christensen.

Sodavandssalget tordner opad

Fleggaard: Vi ryster ikke i bukserne

Carlsberg: "Vi kan mærke, vi er tilbage i Coop"

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier