En del af Watch Medier

FødevareWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
13.10.2014kl. 09.37

En ny slags grænsehandel spreder sig i Danmark

Normal-butikkerne har fart på, men det bliver endnu vildere, lover kædens direktør.
Foto: Lise Balsby
Foto: Lise Balsby
Finans
AF PETER SIMONSEN, EPN.DK

EU-importerede mærkevarer til priser, der er 30-40 pct. billigere end i den traditionelle dagligvarehandel.

Det lyder umiddelbart som et klogt forretningskoncept, og indtil videre har Normal-kæden, der åbnede sin første butik i Danmark i april sidste år, da også klaret sig ganske godt.

Fem butikker i Jylland, én på Fyn og snart to på Sjælland vidner om en virksomhed i vækst, og bag den står iværksætteren Torben Mouritsen, som i sin tid var med til at starte Wupti.com.

Han har store planer for Normal.

"Vi åbner en butik i indkøbscentret Waves i Hundige den 15. november, på Vesterbrogade i København den 29. november, og så har vi tegnet lejekontrakter på yderligere to butikker, der åbner i januar og februar," siger Torben Mouritsen til epn.dk.

Fidusen bag Normal-konceptet er simpel, og nøgleordet er ”parallelimport.” Det kræver en kvik forklaring:

NORMAL

  • Den første Normal-butik åbnede i april sidste år i Silkeborg. Siden er yderligere fem butikker kommet til.
  • Normal har et stort udvalg af basisvarer og slik, men størstedelen af varesortimentet er shampoo, cremer og kosmetik.
  • Adm. direktør Torben Mouritsen vil ikke røbe, hvorfra Normal importerer sine varer - udover at det er i EU-lande med et lavere købekraftindeks end i Danmark. Konkrete leverandører vil han heller ikke sige noget om.
Vareproducenter sætter deres priser ud fra et lands købekraftindeks, og da Danmark har et højt indeks, betyder det, at mange af de mærkevarer, som danskerne er vant til at købe, ofte er væsentligt billigere i andre EU-lande.

Normal køber disse varer, importerer dem til Danmark – såkaldt parallelimport - og sælger dem til en pris, der er 30-40 pct. lavere end hos konkurrenterne. Det er ligesom grænsehandel, bare nord for grænsen, lyder budskabet.

Og med kundefyldte butikker, gang i salget og over 20.000 følgere på Facebook har stifter Torben Mouritsen fået blod på tanden.

"Planen er, at vi skruer op for tempoet og åbner én butik om måneden. Det er et minimum. Vi skal være landsdækkende, men der er et stykke vej endnu," siger han.

Allerede seks butikker

Indtil videre har Normal kastet sig over Silkeborg, Vejle, Randers, Aalborg, Aarhus og Odense, og beder man Torben Mouritsen nævne andre danske byer, der skal have sig en Normal-butik, bliver man hurtigt rundtosset.

Viborg, Herning, Holstebro, Kolding, Esbjerg, Svendborg, Holbæk, Næstved, flere butikker i Aarhus og København, en enkelt mere i Odense og så ellers de steder, Torben Mouritsen ikke kan opremse på stående fod.

"Når man har billige varer, er der et marked for det. Danskere vil gerne gøre en god handel, og hvor de andre steder er tvunget til at købe fem styks af den samme vare for at opnå en rabat, behøver de hos os kun at købe en enkelt af varen. Og vi tilbyder både gængse basisvarer og mere specielle varer, som ikke normalvis indgår i den daglige husholdning," siger Torben Mouritsen.

Konceptet bag Normal kendes fra England, hvor Poundland siden 1990 har udviklet en kæde bestående af næsten 500 butikker. I USA har begrebet "$ Store" eksisteret siden 1870, og i dag er navnet på den førende kæde ”Dollar Tree” med over 4.000 butikker.

Detailekspert Bruno Christensen tror på, at Normal vil vokse til en landsdækkende kæde, eftersom mange byer i provinsen står i kø for at få tilført en butik, som kan erstatte mange af dem, der er lukket.

Men det kommer til at skabe røre i den traditionelle dagligvarehandel, spår han.

"I det øjeblik, de store aktører på markedet vurderer, at Normal erobrer deres kunder, vil de naturligvis gå til modangreb. Det vil ske via aggressive priskampagner i samarbejde med de internationale mærkevareproducenter," siger han til epn.dk og tilføjer, at Normal-konceptet ikke er populært hos hverken detaillister eller mærkevareproducenter.

"Derfor vil kapitalkravet til kædens ekspansionsplaner skulle finansieres af løbende driftsindtægt, hvilket kan blive vanskeligt, når priserne kommer under pres. Det vil ske fra eksisterende danske detaillister og fra grænsehandelsbutikkerne, der sælger via nettet til danske forbrugere. Og sidst, men ikke mindst, fra de store internationale internetbutikker," vurderer Bruno Christensen.

Sodavandssalget tordner opad

Fleggaard: Vi ryster ikke i bukserne

Carlsberg: "Vi kan mærke, vi er tilbage i Coop"

Relaterede artikler:

  • Foto: Casper Balslev

    Sodavandssalget tordner opad

  • Foto: Eva Hartvig

    Carlsberg: "Vi kan mærke, vi er tilbage i Coop"

  • Foto: Mikkel Berg Pedersen

    Fleggaard: Vi ryster ikke i bukserne

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Thomas Borberg
Fødevarer

Tungt pres på Arlas marked for mærkevarer i Europa

Salget af Lurpak, Arla og andre mærkevarer fra landets største mejerikoncern går markant ned i Europa - væksten ventes først tilbage i 2024. Arla jagter vækstlommer i de enkelte lande.
  • Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning
  • Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark

For abonnenter

Foto: Pr / Arla
Fødevarer

Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark

For abonnenter

Foto: Salling Group/pr
Detail

Salling Group smider milliardbeløb efter discounthandlen

For abonnenter

Foto: Bo Amstrup
Fødevarer

Endnu et Skare-selskab er konkurs

For abonnenter

Foto: Thea Grav Rosenberg
Fødevarer

Halvdelen af danskerne vil gerne spise flere bælgfrugter

For abonnenter

Foto: PR-foto HKscan
Fødevarer

Inflation tyngede indtjening hos fjerkrækoncern

For abonnenter

Læs også

Foto: Arla / Pr
Fødevarer

Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning

Arla Foods runder for første gang nogensinde 100 mia. kr. i omsætning. Fremgang begrundes med prisstigninger. Inflation sætter bremse på væksten i de brandede produkter. (Opdateret.)

For abonnenter

Foto: Tina Nielsen
Fødevarer

Scandi Standard løfter top og bund i 2022

Omsætningen steg med 20 pct., mens resultatet blev løftet med 34 pct. i den svenske kyllingekoncern, der ejer danske Danpo.

For abonnenter

Foto: Bo Amstrup
Fødevarer

Endnu et Skare-selskab er konkurs

Det drejer sig om Skare Beef Production i Vejen, som ifølge Statstidende er taget under konkursbehandling. Ifølge avisen Finans indgav Gældsstyrelsen allerede i oktober en konkursbegæring på selskabet.

For abonnenter

Job

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Senior Director, Agrifood

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Pepsico ser lysere end ventet på den organiske vækst i 2023 – 13.12
  • Halvdelen af danskerne vil gerne spise flere bælgfrugter – 13.06
  • Tungt pres på Arlas marked for mærkevarer i Europa – 11.59
  • Arla er snart lige så store i Mellemøsten som i Danmark – 11.58
  • Salling Group smider milliardbeløb efter discounthandlen – 11.53
  • Aldi sælger 16 butikker til konkurrenter – 10.46
  • Endnu et Skare-selskab er konkurs – 09.58
  • Tysk inflation stiger lidt - men kun for en kort bemærkning – 09.19
  • Inflation tyngede indtjening hos fjerkrækoncern – 09.11
  • Ukrainsk ambassadør får stadig sværere ved at tro på Carlsberg – 08.47
  • Arla kigger ind i svære markedsvilkår – 08.25
  • Scandi Standard løfter top og bund i 2022 – 08.09
  • Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning – 08.00
  • Frisk kapital til Mikkeller efter hårde år – 07.14
  • Carlsberg: Topchef tildeles aktier for 23 millioner kroner i bonus – 06.41
Flere nyheder

Job

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Senior Director, Agrifood

Se flere jobs

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Legal Counsel til Danmarks Eksport & Investeringsfond (EIFO)

  • Business Analyst

  • Erfaren IT Supporter

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

  • Om FødevareWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge