FødevareWatch

Sodavandssalget tordner opad

Salget af læskedrikke er steget, efter at sodavandsafgiften blev sløjfet af et flertal i Folketinget sidste år.

Foto: Casper Balslev

Det danske salg af sodavand stiger med rekordfart. Ifølge Bryggeriforeningen er salget af læskedrikke steget 11,6 pct. fra første halvår 2013 til første halvår i år, skriver Politiken Søndag.

I Coop, der blandt andet driver Fakta, Brugsen, Kvickly og Irma, er salget af sodavand på dåse boomet. I Coops 1200 butikker er der indtil 1. juli solgt næsten en million dåsesodavand, og det er 80 pct. mere end i samme periode sidste år.

"Årsagen er helt klart bortfaldet af sodavandsafgiften 1. januar i år," siger chefkonsulent Peter Fenger, Bryggeriforeningen.

Han henviser til, at afgiftsændringer først 1. juli 2013 og siden til nytår har gjort øl og sodavand billigere.

"Udviklingen viser, at det var en god idé, politikerne fik, da de besluttede at sætte afgifterne ned. Jo mindre forskellen bliver til Tyskland, jo færre tager turen til Tyskland efter danske øl og vand."

"Der er stadig en meget omfattende handel, men udviklingen i år viser, at det går i den rigtige retning set med danske øjne," siger kategorichef Susanne Hegnbo, Coop, til Politiken.

Priserne faldet markant

Sodavand på dåse, der er en meget populær grænsehandelsvare, sælges i Danmark altovervejende i pakninger med seks dåser. Før afgiften faldt bort 1. januar, kostede 6 dåser Coca-Cola 51,95 kroner, men i år kan Coop sælge dem til 39,95 kroner.

Over 60 pct. af danskerne har ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv købt øl eller sodavand på dåse i grænsebutikker i de seneste to år.

Ifølge en anden ny undersøgelse fra De Samvirkende Købmandsforeninger er sodavand den ubestridt mest populære grænsehandelsvare. 87 procent af dem, der har foretaget grænsehandel, har købt sodavand.

Et politisk flertal udenom Enhedslisten blev i 2013 enige om en vækstplan, der blandt andet fjernede afgiften på øl og sodavand fra årsskiftet.

Pepsico høster et stærkt 2013

SodaStreams bundlinje styrtdykker

Coca-Cola styrker sit brand med navnekampagne

Mere fra FødevareWatch

Salling Group forlænger prisloft frem til nytår

Prisloftet, som Salling Group indførte i foråret på en lang række varer, bliver nu forlænget med to måneder til årets udgang. Det sker, dagen efter, Coop meldte et nyt prisprogram ud for to kæder.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier