Det globale marked for farvestoffer til bl.a. fødevarer forventes at vokse støt over de næste 6 år og nå op på næsten 15 mia. kr. i 2020. Det er især de naturlige farvestoffer, som driver væksten.
Der vil være godt bud efter farvestoffer til brug i f. eks. den globale fødevareindustri i årene fremover.
Det er den overordnede konklusion i en ny markedsanalyse foretaget af Grand View Research. Rapporten viser, at det globale marked for farvestoffer vil vokse til 2,46 mia. dollar i 2020. Det svarer til næsten 15 mia. kroner.
Rent volumenmæssigt lå det globale marked på 51.510 tons i 2013, men analysefirmaet forventer en årlig vækst på 4 pct. mellem 2014 og 2020, da det tal bliver hævet til 67.724 tons om seks år.
Kilde: Grand View Research
I 2013 var syntetisk farve det største produktsegment for markedet med en volumen 17.908, hvilket især skyldtes et øget salg af forarbejdede fødevarer globalt set. Europa var det største regionale marked for farvestoffer, hvor markedet nåede en værdi på 590 mio. dollar i 2013.
Og her vil den fremtidige vækst især komme fra et større forbruger fokus på naturlige og organiske farvestoffer, fremgår det af rapporten.
Grand View Research identificerer i øvrigt de danske selskaber Chr. Hansen og Danisco, samt selskaberne BASF, DSM og Sensient Technologies Corporation som de vigtigste aktører på markedet globalt set. Herudover nævnes Cargill, DD Williamson, GNT Group, LycoRed Ltd, Naturex, SAN-EI GEN F.F.I. INC, Sethness Products og WILD Flavors som væsentlige aktører.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.