FødevareWatch

Detailgiganter i strid om potentiel milliardforretning

Coops internetsatsning giver stadig underskud. Dansk Supermarked afventer.

Foto: Magnus Møller/ritzau.

Der bliver købt flere dagligvarer på internettet end nogensinde før i Danmark. Coop er gået med på trenden med deres internetbutik, Irma.dk, mens Dansk Supermarked stadig mangler at hoppe med på vognen.

Foreningen for Dansk Internet Handel forventer, at dagligvarehandel på internettet i 2014 vil omsætte for over 2 mia. kr. I 2013 nåede omsætningen 1,5 mia. kr.

Mads Hvitved Grand, pressechef hos Dansk Supermarked, tager tallene med ro. Han vil se, at onlinebutikkerne begynder at tjene penge, før det bliver attraktivt for Dansk Supermarked gå ind på onlinemarkedet for dagligvarer.

"Det er ikke altafgørende, hvor meget dagligvarer omsætter for på nettet. Udfordringen på internettet er at tjene penge. Mig bekendt, er der ingen aktører på det danske marked, som tjener penge på det endnu," siger Mads Hvitved Grand.

Selvom tallene er stigende, vil han se, at efterspørgslen fra forbrugere bliver endnu større. Han tror, at discountbutikkerne bremser den udvikling.

"Der er gang i en krig mellem discountkæderne herhjemme. Kæderne åbner flere og flere butikker, og det betyder, at forbrugerne ikke har langt til det nærmeste supermarked. Her kan de få de samme varer, og de slipper diverse gebyrer ved en internethandel," siger Mads Hvitved Grand.

God forretning trods underskud

Hos Coop har man en anden opfattelse af markedet. Coop er gået ind på markedet for dagligvarerhandel på internettet med Irma.dk.

Jesper Wacherhausen, kommerciel direktør for Irma.dk, siger da også, at Irma.dk giver underskud på nuværende tidspunkt. På trods af det, mener han, at situationen i Irma.dk er god.

"Vi mærker en enorm efterspørgsel fra kunderne. Vi vokser 80 pct. om året, men det er et spørgsmål om volumen, før det giver et overskud. Det er en lang rejse, vi har givet os ud på. Vi har besluttet at investere i det her, og vi ved, at det giver underskud de første år," siger Jesper Wacherhausen.

Krigen mellem discountbutikkerne, tror han ikke, betyder så meget for Irma.dk Det er andre målgrupper, Irma.dk går efter.

"Det er typisk familier, hvor begge forældre arbejder ude. De har brug for fleskibiliteten. Den tid, som de sparer ved ikke at skulle handle ind, er meget værdifuld for dem. Den anden kundegruppe er ældre, som kan se det gode i, at de kan få bragt varerne ud," siger Jesper Wacherhausen.

Nethandel med dagligvarer slår rekord

Meny-direktør: Vi skal være flagskib på ferskvarer

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier