Ny Torvehallerne-direktør: ”Kom nu med jeres ideer”
Torvehallerne skal hjælpe små fødevarevirksomheder med at komme ud over rampen, siger nytiltrådt konceptdirektør. I øjeblikket søger han efter nye stadeholdere.
Det er kun en uge siden, at Niels Lønborg Brandt satte sig i stolen som konceptdirektør, men allerede nu fremlægger han en klar fødevarepolitisk vision for Torvehallerne.
Markedspladsen skal være stedet, hvor små virksomheder får luft under vingerne og nytænker den danske madkultur, lyder det fra den nyslåede chef.
”Vi vil gerne være arnestedet, hvor mindre producenter kan udvikle sig og skabe et fundament for at udvide deres forretning,” siger han til FødevareWatch og peger på, at 12,5 kvm i det indre København kan være starten på noget stort.
”Historisk har markedspladsen været der, hvor virksomheder startede. Hvis du tager Marks & Spencer, så startede de som et stade på et marked i Leeds, og den tradition for at udvikle virksomheder skal vi videreføre,” siger han.
Med udmeldingen tager Niels Lønborg Brandt fat på den opgave, han blev ansat til at løse i sidste måned. Her meddelte selskabet bag Torvehallerne, Jeudan, at man fyrer torvehalschef Jeppe Ulrich og i stedet opretter en ny position som konceptdirektør.
Stillingbetegnelsen lyder at udvikle en langsigtet strategi, der sikrer, at markedshallerne er på forkant med udviklingen inden for delikatesser og specialvarer.
Derfor skal Niels Lønborg Brandt udelukkende koncentrere sig om at spotte tendenser og hente nye stadeholdere ind, mens driften bliver videregivet til en anden person.
Ifølge direktøren er hans vigtigste opgave at give opfindsomme fødevareproducenter mulighed for at afprøve sine ideer og hjælpe dem med at vokse sig for store til lokalerne på Israels Plads.
”Hvis en virksomhed flytter herfra, fordi rammerne er blevet for små, er det et kæmpe klap på skulderen for os. Det betyder, at vi har hjulpet en producent med at tilpasse sit produkt, og at virksomheden er klar til at vokse og blive en mere markant del af fødevareudviklingen i Danmark,” siger han.
Leder efter to nye stadeholdere
I øjeblikket er Niels Lønborg Brandt på udkig efter virksomheder til to pladser, der bliver ledige ved årsskiftet.
Der er ingen særlige krav til en kommende stadeholder, men det er en forudsætning, at konceptet supplerer det nuværende vareudbud. Derudover er det vigtigt, at man har lyst til at snakke med kunderne og bruge sig selv til at give sit produkt identitet, fortæller han.
”Der er forskel på at være stadeholder og på at have en detailbutik. Man skal agere over for sine kunder på en mere nærværende måde. Folk går meget hurtigt forbi, hvis man ikke er god til at fange dem. Derfor er det vigtigt, at det er den rigtige type mennesker, vi får ind. Det er ligeså meget personerne som varerne, der skaber stemningen i Torvehallerne,” siger Niels Lønborg Brandt og opfordrer interesserede til at give ham et kald.
”Jeg har altid fornemmelsen af, at jeg går glip af noget, eller at der er eller anden tendens i branchen, jeg har overset. Derfor er det vigtigt for mig at sige, at vi fortsat vil være en platform for små virksomheder, så folk ikke tror, at Torvehallerne er fyldt, og at de ikke behøver at ringe til mig. Det ville være det værste, der kunne ske. Det vigtigste for mig er, at folk forstår, at vi interesserede. Kom nu med jeres ideer,” siger konceptdirektøren.
Torvehallerne har ansvar for at præge madvaner
Målet med at give små og lokale producenter en chance for at udvikle sin forretning er på sigt at præge danskernes madvaner og lære dem at sætte pris på kvalitet.
Dermed lægger den nye direktørs projekt sig i forlængelse af fødevareminister Dan Jørgensens (S) forsøg på at opdrage danskerne til at spise sundere og vælge bedre råvarer.
”Jo mere de enkelte forbrugere kommer i kontakt med gode fødevarer, jo bedre bliver de til at kende kvalitet. Det er klart, at der er forskel på at købe en laksefilet i en gaspakket emballage og det at stå over for en fagmand i en fiskehandel. Lige meget hvor mange kronikker, man skriver om emnet, så lærer forbrugerne ikke at sætte pris på kvalitet, før de står med varerne mellem hænderne. Der tror jeg, at specialhandlen har et stort ansvar, som vi gerne tager på os hernede,” siger Niels Lønborg Brandt.
Hvordan undgår man, at det projekt bliver elitært og kun taler til det segment, der allerede spiser sundt og har råd til at købe økologisk?
”Hvis man slår sig op som en nyskabende platform, der forsøger at være på forkant med detailhandlen, så risikerer man, at nogen betragter det som elitært. Det er der ingen tvivl om. Men jeg tror samtidigt, at de fleste mennesker og den øvrige detailhandel kan lade sig inspirere af vores tilgang på den ene eller den anden måde,” siger han.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.