FødevareWatch

Undersøgelse: Danskerne vil have lokal mad

Knap 60 pct. af danskerne vælger fødevarer, der er produceret lokalt, viser ny undersøgelse.

Foto: Majken Søndergaard Nielsen

Danskerne har et ønske om at støtte de lokale producenter.

Derfor vælger næsten seks ud af ti borgere at købe lokalt producerede fødevarer, viser en rundspørge fra Forbrugerrådet Tænk, hvor 962 repræsentativt udvalgte danske forbrugere har svaret på spørgsmål om deres syn på og forbrug af lokalt producerede fødevarer.

Ifølge undersøgelsen har 58 pct. af de adspurgte købt fødevarer fra små producenter inden for en radius af 30 km. fra hvor de bor i løbet af det sidste år.

”Vores undersøgelse viser, at forbrugerne er meget optagede af at støtte deres lokale producenter. Det giver rigtig god mening, da lokale producenter udover at skabe liv og arbejdspladser i lokalområdet også kan være med til at øge udbuddet og konkurrencen i dagligvarehandlen, der hvor man bor. Derudover kan det at købe lokalt produceret mad i nogle tilfælde også give forbrugeren friskere varer med længere holdbarhed,” siger formand for Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip.

Som årsag til deres forkærlighed for den lokalt producerede mad angiver 67 pct., at de ønsker at støtte lokale fødevareproducenter, mens 59 pct. svarer, at de køber lokalt på grund af kvaliteten, og 57 pct. gør det på grund af friskheden.

Små producenter får ilddåb i Torvehallerne

Lokale varer hitter i supermarkedet

Økologerne: Supermarkederne på vej i rigtig retning

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier