FødevareWatch

Lokale varer hitter i supermarkedet

Det skal helst produceres lige om hjørnet. En global trend, der handler om nærhed mellem leverandører og kunder, har fundet sit indtog i Danmark, skriver Berlingske.

Foto: Ole Lind/ JP

Lokale råvarer hitter, som de ikke har gjort i mange år. Fra New York til London peger tendensen i retning af, at forbrugerne hellere vil have lokalproducerede varer af høj kvalitet, og at man hellere vil have mindre portioner end fem-for-hundrede, skriver Berlingske.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Der er sat en bevægelse i gang i befolkningen, som søger de lokale, bæredygtige produkter. I Ringsted bygger man torvehaller i et gammelt butikscenter, hvor de vil tilbyde de lokale landmænd og gårdbutikker at komme med mindre partier, de kun kan sælge i begrænsede perioder, som man kender det fra franske og italienske markeder, hvor folk mødes og handler med hinanden," siger livstils- og forbrugeradfærdsekspert med fokus på spisevaner, Helle Lundsgaard, til avisen.

Coop har tidligere iværksat et større projekt i SuperBrugsen, hvor 90 pct. af varerne i nogle butikker om sommeren er lokalproducerede, og succesen har fået detailkoncernen til også at sprede projektet til Kvickly og Dagli'Brugsen.

Andre MadMarkeder på vej

Et andet projekt, der har fokus på de lokale råvarer er iværksætterprojektet MadMarked, der forsyner lokale borgere med lokale råvarer. Siden starten sidste år folkene bag fået mere blod på tanden. Nye butikker åbnes, og forventningen til antallet af nye butikker de kommende år opjusteres.

Det skrev Politiken sidste Søndag i en større feature om konceptet og dets stiftere, Birgitte Escherich, der har arbejdet i fødevarebranchen en række år, og den tidligere ISO-direktør Jesper Skibssted. 

Konceptet blev indledt med etablering af Præstø MadMarked i maj sidste år, og siden er der kommet en butik i Store Heddinge. I april åbner en butik på Skovsgaard Gods på Langeland og i maj gælder det Lysnæs på Sjælland.

”I starten forventede vi, at vi ville nå op på mellem 30 og 50 butikker på landsplan inden for fire år. Men efterhånden tror jeg på langt flere,” lød det fra Birgitte Escherich til Politiken.

MadMarked hæver ambitionerne

Danskerne spiser mindre frisk mad

DLG ser kæmpe potentiale i nyt grøntmarked

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier