Arla-partners ”pengeko” bløder

Kinesiske Mengniu Dairy har en regulær ’cash cow’ i mærket Mengniu Milk Deluxe, som dog efterhånden er begyndt at miste markedsandele til sin nærmeste konkurrent.

Siden Arlas kinesiske partner China Mengniu Dairy i 2005 introducerede mælkemærket Mengniu Milk Deluxe, har det siddet tungt på markedet i Kina – men de dage lakker måske mod enden.

Det skriver mediet Want China Times med henvisning til en historie fra det kinesisk-sprogede medie Economic Weekly.

Mengniu Milk Deluxe omsatte i 2013 for 7,42 mia. yuan – svarende til næsten 7 mia. kroner – og forventningen hos selskabet er, at man kan hæve omsætningen fra den vigtige produktlinje til 8,61 mia. yuan i år. Koncernen omsatte samlet for 41,8 mia. yuan i 2013, og Milk Deluxe tegner sig altså for en væsentlig del af den omsætning.

Mens man kan glæde sig over at have en regulær ’cash cow’ i folden, så kan det måske også vække bekymring at være så afhængig af et enkelt produkt – især fordi Milk Deluxe langsomt er begyndt at tabe markedsandele til det rivaliserende produkt Satine fra Yili Group.

Satine er det næststørste enkelte mælkeprodukt i Kina, og omsætningen for produktet lyder på ca. 80 pct. af, hvad Milk Deluxe sælger på et år, skriver mediet. Yili Group, der siden 2009 har været den største mejeriaktør i Kina foran netop Mengniu, har dog et erklæret mål om at gøre Satine til det største mælkeprodukt i landet inden udgangen af 2015.

Arla-partner skuffer trods massiv vækst

Arla åbner udviklingscenter i Beijing

Kinesisk selskab forgylder Arla Foods

Kinesisk Arla-partner overgår forventningerne

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Stifter Kaspar Basse startede Joe & The Juice for 20 år siden. | Foto: Gregers Tycho

Joe & The Juice er sat til salg