FødevareWatch

Arla-partners ”pengeko” bløder

Kinesiske Mengniu Dairy har en regulær ’cash cow’ i mærket Mengniu Milk Deluxe, som dog efterhånden er begyndt at miste markedsandele til sin nærmeste konkurrent.

Siden Arlas kinesiske partner China Mengniu Dairy i 2005 introducerede mælkemærket Mengniu Milk Deluxe, har det siddet tungt på markedet i Kina – men de dage lakker måske mod enden.

Det skriver mediet Want China Times med henvisning til en historie fra det kinesisk-sprogede medie Economic Weekly.

Mengniu Milk Deluxe omsatte i 2013 for 7,42 mia. yuan – svarende til næsten 7 mia. kroner – og forventningen hos selskabet er, at man kan hæve omsætningen fra den vigtige produktlinje til 8,61 mia. yuan i år. Koncernen omsatte samlet for 41,8 mia. yuan i 2013, og Milk Deluxe tegner sig altså for en væsentlig del af den omsætning.

Mens man kan glæde sig over at have en regulær ’cash cow’ i folden, så kan det måske også vække bekymring at være så afhængig af et enkelt produkt – især fordi Milk Deluxe langsomt er begyndt at tabe markedsandele til det rivaliserende produkt Satine fra Yili Group.

Satine er det næststørste enkelte mælkeprodukt i Kina, og omsætningen for produktet lyder på ca. 80 pct. af, hvad Milk Deluxe sælger på et år, skriver mediet. Yili Group, der siden 2009 har været den største mejeriaktør i Kina foran netop Mengniu, har dog et erklæret mål om at gøre Satine til det største mælkeprodukt i landet inden udgangen af 2015.

Arla-partner skuffer trods massiv vækst

Arla åbner udviklingscenter i Beijing

Kinesisk selskab forgylder Arla Foods

Kinesisk Arla-partner overgår forventningerne

Mere fra FødevareWatch

Mikkeller løser direktørfarvel internt

Tidligere på ugen kom det frem, at den hidtidige adm. direktør for mikrobryggeriet Mikkeller, Kenneth Madsen, er blevet fyret. Han bliver dog ikke erstattet af en ny, lyder det nu fra bryggeriet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier