Siden Arlas kinesiske partner China Mengniu Dairy i 2005 introducerede mælkemærket Mengniu Milk Deluxe, har det siddet tungt på markedet i Kina – men de dage lakker måske mod enden.
Det skriver mediet Want China Times med henvisning til en historie fra det kinesisk-sprogede medie Economic Weekly.
Mengniu Milk Deluxe omsatte i 2013 for 7,42 mia. yuan – svarende til næsten 7 mia. kroner – og forventningen hos selskabet er, at man kan hæve omsætningen fra den vigtige produktlinje til 8,61 mia. yuan i år. Koncernen omsatte samlet for 41,8 mia. yuan i 2013, og Milk Deluxe tegner sig altså for en væsentlig del af den omsætning.
Mens man kan glæde sig over at have en regulær ’cash cow’ i folden, så kan det måske også vække bekymring at være så afhængig af et enkelt produkt – især fordi Milk Deluxe langsomt er begyndt at tabe markedsandele til det rivaliserende produkt Satine fra Yili Group.
Satine er det næststørste enkelte mælkeprodukt i Kina, og omsætningen for produktet lyder på ca. 80 pct. af, hvad Milk Deluxe sælger på et år, skriver mediet. Yili Group, der siden 2009 har været den største mejeriaktør i Kina foran netop Mengniu, har dog et erklæret mål om at gøre Satine til det største mælkeprodukt i landet inden udgangen af 2015.
Arla-partner skuffer trods massiv vækst
Arla åbner udviklingscenter i Beijing
Kinesisk selskab forgylder Arla Foods
Kinesisk Arla-partner overgår forventningerne