Arla åbner udviklingscenter i Beijing

Den danske mejergigant investerer millioner i et nyt kinesisk udviklingscenter, der skal lære kineserne at spise mere ost.
Foto: Arla/ PR
Foto: Arla/ PR

Der er langt fra europæiske til kinesiske smagsløg - og afstanden er særlig stor, når det handler om mejeriprodukter som ost, som kineserne ikke er vant til at indtage.

Med en investering på 10 mio. kr. i et nyt innovationscenter i Beijing vil Arla tættere ind på livet af de mange kinesiske forbrugere, og ambitionerne er store.

”Det handler om at udvikle det næste blockbuster-produkt til den kinesiske mejerikøler. Vi starter med at fokusere på ost, og missionen er at skabe de helt rigtige osteprodukter, der får kineserne til at elske ost i forskellige sammenhænge, hvor man ikke før har været vant til at spise ost. Men det skal ske på en måde, der respekterer og bidrager til madkulturen i Kina, og derfor placerer vi centret i Beijing,” siger Senior Vice President Frede Juulsen, der har ansvaret for Arlas kinesiske forretning.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Arlas forretning i Kina er i dag baseret på import af mejeriprodukter fra Europa, herunder mælkepulver, langtidsholdbar mælk og ost, men det nye innovationscenter skal sikre, at mejerikoncernen i de kommende år kan lancere helt nye produkter, der er udviklet og produceret specifikt til kinesiske forbrugere.

Kineserne eksperimenterer

Lørdag indvier Prins Henrik officielt det nye innovationscenter, som vil holde til i de nye fysiske rammer for det nye 'China-Denmark Milk Technology Cooperation Centre' i Beijing. Her arbejder Arla sammen med Kinas største mejeriselskab – Mengniu Dairy Group – for at styrke den kinesiske mejeriindustri, når det gælder mælkekvalitet, sporbarhed og kontrolleret mælkeproduktion på gårdene med udgangspunkt i Arlas skandinaviske program, Arlagården.

I første omgang vil innovationscentret bestå af fire medarbejdere, der enten er mejerister eller innovationsspecialister med dansk eller kinesisk baggrund. De skal arbejde sammen med både kunder og forbrugergrupper samt med Arlas strategiske partner på det kinesiske marked, Mengniu.

”I disse år eksperimenterer flere og flere kinesere med mad, vin og vaner, og det skaber nye muligheder for en fødevareproducent som Arla. Vi vil være så tæt på de kinesiske forbrugere som muligt for at kunne skabe smagsoplevelser, der passer til deres kost og smagspræferencer. Vores nye center i Beijing er en del af vores bestræbelser på at spille en aktiv rolle på det kinesiske ostemarked og samtidig skabe et langsigtet samarbejde med kunder og forbrugere igennem innovation,” udtaler Frede Juulsen.

Arla investerer i første omgang ca. 10 mio. kr. i etableringen og videreudviklingen af det nye innovationscenter i Beijing.

Det bliver en del af Arlas globale strategiske innovationsarbejde med reference til Aarhus, hvor Arla netop nu er ved at opføre sit nye globale innovationscenter i Agro Food Park.

Arla vil femdoble markedsandel på modermælk

Arla er upåvirket af øko-stop

Industriens fyrtårne i kinesisk offensiv

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter