Det kan betale sig at klage over en sur smiley

Lidt over en fjerdedel af alle klager over Fødevarestyrelsen og NaturErhvervsstyrelsens afgørelser fører til, at de bliver ændret eller genoptaget.
Foto: Thomas Yde
Foto: Thomas Yde
AF NIKLAS KRIGSLUND

Det kan betale sig at klage, hvis man har fået en sur smiley eller modtaget afslag på en ansøgning om landbrugsstøtte.

Nye tal fra Fødevareministeriets Klagecenter viser, at lidt over en fjerdedel af alle klager fører til, at en afgørelse bliver ændret eller genoptaget.

Det drejer sig især om sager, hvor en virksomhed er uenig i udfaldet af et kontrolbesøg, eller hvor landmænd føler sig snydt for landbrugsstøtte.

I langt de fleste tilfælde ender sagen med, at klageren får delvist medhold, så mundvigene på en smiley peger opad, eller flere støttekroner ruller ind på kontoen.

L&F: Klag hvis du er i tvivl

Det er første gang, at klagestatistikken bliver offentliggjort, og i Landbrug & Fødevarer er man glad for, at ministeriet nu lægger tallene frem.

”Der er alt for mange forkerte afgørelser, og det viser, at reglerne på området er blevet så komplekse, at det kan være svært for både styrelserne og virksomhederne at finde rundt i dem,” siger direktør Flemming Nør-Pedersen til FødevareWatch.

Interesseorganisationen opfordrer derfor sine medlemmer til fremover at klage, hvis de er i tvivl om, hvorvidt en afgørelse er korrekt eller ej.

”Et forkert afslag på støtte kan betyde, at en landmand går glip af tusindvis af kroner, og en virksomhed kan i værste fald lukke, hvis den får en sur smiley,” siger han.

De nye tal dækker over klager til Fødevarestyrelsen og NaturErhvervsstyrelsen, og offentliggørelsen sker for at skabe større åbenhed.

Det fortæller Susie Hosainzadeh, kontorchef i Fødevareministeriets Klagecenter.

”Erhvervet skal se, at det kan betale sig at klage. Før så det ud som om, at vi ændrede meget få afgørelser, men det hører med til historien, at det først er nu, at vi offentliggør tal for de sager, hvor styrelserne genoptager sagerne, når der er klaget,” siger hun til FødevareWatch.

Sagsbehandling tager tre til seks måneder

Hvis en virksomhed er utilfreds med en afgørelse, kan den sende sin klage til den styrelse, der har truffet beslutningen.

Styrelsen kan så enten vælge at genoptage sagen eller sende den videre til den uafhængige instans, Fødevareministeriets Klagecenter, hvis man ikke mener, at der er hold i anken.Det tager cirka tre til seks måneder at få behandlet sin klage.

55,4 pct. af sagerne ender med, at den oprindelige afgørelse bliver fastholdt, mens 26,8 pct. ender med, at afgørelsen bliver ændret, genoptaget eller hjemvist, hvilket betyder, at styrelsens behandling af sagen ikke har levet op til kravene, og at den derfor skal træffe en ny afgørelse. De resterende sager bliver afvist af forskellige tekniske årsager.

Man kan ikke klage over en bødestraf, da det hører under politiet og dermed domstolene.

Flere listeria-sager i kølvandet på skærpet fokus

Her er firmaerne, der fik listeria-bøder

Små fødevarevirksomheder er dårligt forsikrede

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter