Listeria-sag rammer de kinesiske medier

Det kinesiske statslige nyhedsbureau udsendte i går en nyhed om listeria-smitteudbruddet. Hvis historien spreder sig, kan den få negative konsekvenser for den kinesiske efterspørgsel på danske fødevarer, vurderer ekspert. L&F & DI forholder sig roligt (Opdateret 15.36).
AF NIKLAS KRIGSLUND

Det danske udbrud af listeria, der har smittet mindst 24 og kostet 13 mennesker livet, har nu nået de kinesiske medier.

Det skete, da det statslige nyhedsbureau Xinhua i går udsendte en nyhed om forløbet. Bureauet er kendt som styrets talerør og leverer nyheder til radio, tv og online.

”Når Xinhua skriver det, så ved alle nu, at vi har fået har haft det her udbrud,” siger professor og Kina-ekspert på CBS, Verner Worm, og vurderer over for FødevareWatch, at historien formentlig bliver diskuteret af de kinesiske forbrugere.

Sagen kan skræmme forbrugerne

Danmark eksporterer hvert år fødevarer for knap 4 mia. kr. til Kina, hvor forbrugerne er særdeles bevidste om fødevaresikkerhed. Derfor kan det få konsekvenser for eksporten, at historien om den smittede rullepølse nu er nået til landet.

”Der er ingen tvivl om, at det vil have en negativ effekt, hvis det først spreder sig i befolkningen, at der har været infektioner i svinekød fra Danmark,” siger Verner Worm.

Han fortæller, at de danske fødevarer generelt har ry for at være sikre, og at de derfor kan sælges dyrere end de kinesiske produkter. For eksempel koster en liter danskproduceret mælk 22 kroner.

”Den eneste grund til, at de bruger så mange penge på fødevarer fra Danmark, er, at vores produkter er fri for infektioner og lignende,” siger professoren.

Han vurderer dog, at udbruddets relativt begrænsede omfang og den danske håndtering af sagen, der indtil videre har ført til at Fødevarestyrelsens chef, Kim Sigsgaard, er blevet frataget sit ansvar, kan være med til at mindske skaden.

L&F er ikke bekymrede

Hos Landbrug & Fødevarer vækker nyheden ikke den store bekymring.

"Det overrasker os ikke, at det når de kinesiske medier. Men vi forventer ikke, at det giver anledning til større udfordringer rent markedsmæssigt," siger direktør Jan Laustsen og fortæller, at man følger udviklingen løbende.

Indtil videre har direktøren dog ikke haft bekymrede kinesere i røret.

"Vi er i tæt dialog med de relevante myndigheder, og den danske ambassade er klar til at svare på relevante spørgsmål, hvis der bliver behov for det. I forhold til kommercielle samarbejdspartnere er vi også i tæt dialog med vores kunder," siger han.

DI: Sagen skal forklares til kineserne

Samme melding lyder fra DI, der fortæller, at man ikke har set tegn på, at det kinesiske marked reagerer negativt på nyheden om de danske rullepølser.

"Det gør selvfølgelig indtryk, når en sag ryger ud på den her måde, men det er vores opfattelse, at det hjælper, når folk får forklaret sagens sammenhæng,” siger branchedirektør Ole Juul Linnet.

Han peger på, at Fødevarestyrelsen som del af sit beredskab informerede de danske ambassader på de største eksportmarkeder om sagen i weekenden.

"Det er væsentligt, at de kinesiske myndigheder bliver orienteret om sagen, så de ved, at det ikke drejer sig om eksportvarer. Det er vi selvfølgelig tilfredse med, at Fødevarestyrelsen har gjort," siger Ole Juul Linnet.

Kontrol af egenkontrol skal gøre fødevarer sikre

Fødevarechef: Vi ringer stadig rundt og advarer om listeria

Op ad bakke for rullepølse-firma

Listeria-sag: Professor maner til besindighed

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter