FødevareWatch

"Vi har ingen ambition om at komme ind i kæderne"

Hos Samsø Bær drømmer man ikke om supermarkedernes hylder. Her trækker handel med specialbutikker meget mere.

Foto: Nicolaj Vorre

I modsætning til mange andre producenter har Samsø Bær endnu ikke erstattet hænder med maskiner.

Selskabets medarbejdere tapper selv saften fra de lokale bær, mens etiketter og ”marmelade-hætter” også sættes på ved håndkraft.

I det hele taget smager produktionen på den lille gård på Samsøs nordøstlige spids langt fra af samlebånd, og folkene bag har da heller ingen drømme om at masseproducere deres produkter, så de engang kan komme på hylderne i de danske supermarkeder.

"Vi startede det her, fordi vi synes, vores egen marmelade smagte bedre, end hvad man kunne købe. Og den gode kvalitet og følingen med det vil vi gerne holde fast i. Derfor har vi heller ingen ambition om at komme ind i kæderne. Det er et valg, vi har taget," siger landmand Aage Madsen, en af Samsø Bærs fire stiftere, til FødevareWatch.

Foto: PR
Foto: PR

 

Ambitionen er vækst

Aage Madsen har grundlagt Samsø Bær sammen med to andre landmænd og en kok for 13 år siden. De fire havde andre projekter og job ved siden af, så i lang tid voksede selskabet stille og roligt.

Men for nylig blev Lone Hundevad, tidligere erhvervskonsulent på øen, ansat som kørende sælger, og hun har planer om, at Samsø Bær skal vokse hurtigere.

"Hidtil har selskabet ikke været stort nok til, at vi har kunnet leve af det, men sådan må det gerne blive i fremtiden. Jeg lægger rigtig, rigtig mange timer i det her på gården og på landevejen, så ambitionen er at vokse," siger Lone Hundevad, der snart bliver en del af selskabets ejerkreds.

Med en kørende sælger bliver det nemmere for Samsø at komme ud med sine produkter – der tæller snaps, marmelade, saft og olie – i hele landet.

”Vi har rigtig meget fokus på specialbutikkerne, også fordi de ikke presser priserne på samme måde som detailhandlen. Selvfølgelig kan de finde på at spørge om en rabat, men ellers er det ikke et emne,” siger Lone Hundevad.

Bruger Samsø-navnet

Ligesom en række af øens øvrige producenter af fødevarer bruger Samsø Bær øens navn på sine etiketter.

”Samsøs gode ry som fødevare-ø er jo et gratis gode for os, så det ville være dumt ikke at benytte navnet. Og vi er jo stolte af øen og alt det, som den kan,” siger Aage Madsen.

Foto: PR
Foto: PR

Men ellers har selskabet ikke gjort meget for at promovere sine ting, for det har med stifterens ord aldrig tidligere været meningen, at nogen skulle leve af selskabets produktion.

Men med Lone Hundevads ankomst er der altså lavet om det nu.

"Pludselig var jeg blevet direktør i et kartoffelselskab"

Italienske is-magere fandt lykken på Samsø

”Samsø havde ikke været det samme uden Netto”

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier