Det italienske par Lorenzo og Valentina forlod for fire år siden Venedig og åbnede en isbar på Samsø. Det blev en stor succes, og nu overvejer de at udvide til København.
TEKST OG FOTO AF NICOLAJ VORRE
SAMSØ
Man har ofte hørt om danskere, der flytter til Italien for at forfølge "den italienske drøm" om at åbne et lille hotel, en restaurant eller andet. Men det modsatte tilfælde findes faktisk også.
Det er Valentina Pamio og Lorenzo Cagnato et godt eksempel på.
For fire år siden tog de en stor beslutning; de pakkede deres ting, forlod hjembyen Venedig og flyttede til Samsø i Kattegat for at åbne en café, hvor de solgte italienske specialiteter som pasta, parmaskinke, vin og ost.
"Folk var vilde med det. Men vi fik hurtigt en ny idé. Vi havde rejst rundt i Danmark og set, at folk var helt vilde med is. Så det ville vi også kaste os ud i. Vi købte en maskine fra 70’erne, og selvom vi i starten kun havde syv smagsvarianter, blev det en stor succes," fortæller Lorenzo Cagnato, da FødevareWatch besøger det italienske par i deres café, Casa Tua, i det nordlige Samsø.
Inden det italienske par flyttede fra Italien, havde de et par somre i træk sejlet rundt i Danmark. Her havde de forelsket sig i Samsøs natur og valgte derfor øen som hjemsted for deres café.
Byggede ny café
Caféen har 39-årige Valentina Pamio og 43-årige Lorenzo Cagnato bygget ved siden af en gammel landejendom, som de bor i.
Men da de for fire år siden åbnede dørene til deres café, havde den hjemme på første sal i deres hus, fortæller Valentina.
"Det var lidt uholdbart, for når folk stod i kø, kunne de finde på at gå ovenpå for at se, om der var noget mere deroppe. Og det var der; vores soveværelse," siger hun og slår en stor latter op.
Så de besluttede at rydde et tilstødende areal for træer og anlagde i stedet en café og en have, som deres gæster kan sidde i.
Bruger oldemors opskrift
Den italienske is udgør i dag langt størstedelen af salget i Casa Tua, hvor det er Valentina og Lorenzo selv, som betjener alle kunder.
"Vi blev enige om at satse på isen, fordi det var en succes, men også fordi importen af de mange specialiteter blev for dyr. Vi sælger dog stadig lidt italiensk vin og kaffe," siger Lorenzo.
Fra bl.a. Belgien og Italien køber han råvarer som chokolade og hasselnød til isen, som stadig bliver lavet i parrets eget hus. Hvis der skal frugt i, kommer den fra de økologiske plantager på Samsø.
Inden parret flyttede fra Venedig og til Samsø, havde de ikke meget forstand på is. Lorenzo arbejdede i familiens antikvitetsbutik, mens Valentina drev en tøjbutik.
"Men min oldemor havde for mange år siden en isbutik, og hun har efterladt en række opskrifter. Mange af dem bruger vi i dag," fortæller Lorenzo.
Deres is sælges af samme grund under varemærket "Nonna Cilina", som var oldemoderens kælenavn.
Overvejer København
Om sommeren strømmer turisterne til Samsø, og da FødevareWatch besøger Casa Tua første gang, er der så lang kø foran caféen, at vi må udskyde interviewet til dagen efter.
Det er i denne periode - fra maj til august -, at Valentina og Lorenzo skal tjene sine penge, for om vinteren er der meget stille på øen.
"Derfor har vi tænkt på at åbne en isbar et andet sted i landet, f.eks. i København. Så kunne vi være på Samsø hele sommeren og i København resten af året. Det er noget, vi overvejer, men det handler også om at finde den rigtige placering," siger Lorenzo.
Det lyder, som om I er så glade for det her, at I ikke overvejer at flytte hjem?
"Det gør vi ikke. Vi er vilde med Samsø og projektet her, og faktisk er vejret bedre her end i Venedig, hvor der også er koldt om vinteren. Vi har absolut ikke fortrudt, at vi tog springet til Danmark, og vores plan er at blive."
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.