FødevareWatch

Danskere ønsker lavere moms på frugt og grønt

Fire ud af fem ønsker lavere moms på frisk frugt og grønt og andre nøglehulsmærkede fødevarer, viser en ny meningsmåling.

Foto: Mads Winther

Den danske befolkning er klar til et opgør med den flade moms.

Mens de fleste er tilfredse med at betale 25 procent i moms på andet end mad, vil et stort flertal gerne have momsen ned på især de sunde fødevarer som frisk frugt, økologi og nøglehulsvarer.

Det viser en meningsmåling, som analyseinstituttet Norstat har lavet for De Samvirkende Købmænd (DSK).

Det skriver Politiken mandag.

Meningsmålingen viser, at 87 procent af danskerne gerne vil have momsen sænket på frisk frugt og grønt.

81 procent vil gerne have momsen ned på varer med Fødevareministeriets nøglehulsmærke for sund mad. På de næste pladser følger mejerivarer og økologi.

Det er altid rart at få ting billigt. Alligevel svarer flertal på 60 procent og derover, at ting, der ikke er lige så livsnødvendige som mad, tøj, legetøj, elektronik, isenkram ikke behøver lavere moms.

Klokkeklar holdning

"Det overraskede mig meget positivt, at det var så klokkeklart,at vi er oppe på 87 procent, der vil have momsen ned på frisk frugt og grønt," siger John Wagner, administrerende direktør for De Samvirkende Købmænd (DSK), til Politiken.

DSK repræsenterer 1300 butikker, herunder kæder som Spar, SuperBest, Rema 1000 og 7-Eleven.

Tanken om lavere moms, enten på alle dagligvarer eller nogle af dem, er en gammel kæphest for DSK, der har arbejdet for det i mange år.

"Det her bør være et klart signal til Folketinget og regeringen om at arbejde for differentieret moms," siger han.

Kun Danmark har flad moms

John Wagner påpeger, at ud af 28 EU-lande er Danmark det eneste, der ikke har differentieret moms.

Alle andre lande bruger momsen til at styre forbruget ved eksempelvis at have en lavere sats for fødevarer, bøger eller børnetøj.

Danmark har kun én undtagelse: der er ingen moms på aviser.

Analyseinstituttet Norstat har på vegne af De Samvirkende Købmænd i juli 2014 gennemført 1005 internetbaserede interviews blandt et repræsentativt udsnit af den voksne danske befolkning.

Fødevaremangel kan skabe eksportboom

Ø: Lavere moms på sunde og økologiske varer

Dansk kyllingefabrik flytter til Tyskland

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier