FødevareWatch

Dansk kyllingefabrik flytter til Tyskland

Der er ikke penge i at producere kvalitetskyllinger i Danmark, og derfor er Gråsten Fjerkræ i gang med at rykke produktionen og slagtningen af godt 2 millioner kyllinger til Tyskland.

Foto: Jørgen Rudbeck

GRÅSTEN

En gang i 2016 vil der igen være noget, som hedder almindelig hverdag i fjerkræproducenten Gråsten Fjerkræ, der slagter, pakker og sælger godt 2 millioner kyllinger og omkring 75.000 ænder og gæs om året ud af faciliteter i den sønderjyske by Kværs, et par kilometer fra Gråsten.

I frokoststuen på første sal fylder den store gyldne plan for, hvordan man igen kommer til at tjene penge i virksomheden. Sidste regnskabsår endte, så tæt man næsten kan komme på nul med et minus på 3.800 kr. og et driftsresultat på 149.000 kr. Resultaterne var markant under 2012-regnskabets bundlinje på 389.000 og driftsresultat på 666.000 kr.

”Vi startede på ideplan tilbage i 2010, fordi vi godt kunne se, at det i fremtiden ikke er muligt at have en lønsom forretning, når det kommer til at producere og sælge konventionelle og økologiske kvalitetskyllinger i Danmark. Vi har i de sidste to år kigget efter partnere i Tyskland og har nu fundet tre slagterier, som i fremtiden skal slagte vores kyllinger,” siger direktør Gunder Jensen, da FødevareWatch besøger ham på kontoret.

”Vi bruger alle vores kræfter på at producere kvalitetskyllinger af høj smag fra dyr, der har levet under gode forhold, og der har vi fundet nogle tyske partnere, som sagtens kan leve op til vores kvalitetskrav og faktisk også mere end det. Og de kan gøre det langt billigere, end man vil kunne gøre det i Danmark,” fortæller Gunder Jensen om årsagen til udflytningen.

Blandt de danske kunder finder man SuperBest, Kvickly, SuperBrugsen, Magasin og Salling, og derudover sendes der også lidt kylling til blandt andet Færøerne, Island og Grønland.

Flere ansatte i Danmark

Ifølge Gunder Jensen vil der kun i meget begrænset omfang blive skåret i antallet af medarbejdere i Kværs, og han forventer faktisk, at det nye setup vil betyde, at der næste år vil være omkring 30 ansatte imod de nuværende 25.

”Udflytningen vil primært komme til at berøre de mennesker, som hidtil har leveret vores kyllinger. I alt kommer det nok til at handle om ti personer, der i dag arbejder med fjerkræavl på det, man vil kunne kalde deltidsplan,” siger han.

Når der igen kommer gang i hjulene på den ferieramte arbejdsplads, bliver det med tysk-producerede kyllinger fra tre produktioner i Flensborg, Hannover og Bremen, og ved årsskiftet regner Gunder Jensen med, at 60 pct. af produktionen ligger syd for grænsen.

”Hovedkontoret, pakkeri og varelager vil fortsat ligge ved Gråsten, hvor vi har hjemme, men hvorfor skulle vi ikke producere kyllingerne til færre penge i udlandet, når det kan lade sig gøre og samtidig også kan være med til at løfte kvaliteten,” siger Gunder Jensen og tilføjer, at man på de tre faciliteter i Tyskland kommer til at producere lige ved siden af slagteriet, og derfor altså helt kan undgå problematikken omkring dyretransport.

Store besparelser

Ifølge Gunder Jensen ville en omlægning af produktionen i Danmark, som den Gråsten Fjerkræ planlægger i Tyskland, koste 50 mio. kr., hvis det skulle ske inden for grænserne. Samme produktion kan i Tyskland klares for 26 mio. kr.

En stor del af omkostningsbesparelserne handler om timelønnen, der næsten er halveret i Tyskland, og derudover kan producenten gøre brug af en lang række tilskudsordninger, som man kun får adgang til, hvis man har produktionen i Tyskland.

Returordning skal give billigere økologi

I forhold til det danske marked forventer Gunder Jensen en svag nedgang i omsætningen, i forbindelse med at det skal kommunikeres, at man fremover har flyttet produktionen sydpå. Men nedgangen vil forhåbentlig kunne hentes ind på, at man bliver i stand til at lave økologiske kyllinger på ca. 1.400 gram til en vejl. udsalgspris på 130 kr. mod 150 kr. i dag, og at det med tiden vil give et mersalg, der kan lukke hullet.

”Den næste store opgave bliver at kommunikere, hvad vores planer er. Vi har altid sagt, at vores kyllinger er fra Gråsten, og det har altid stået på emballagen, men der vil nok være nogen, som vil mene, at vi bør gøre tingene på en anden måde,” siger Gunder Jensen.

Økologisk kæphest

På slagteriet i Gråsten er omkring 1 pct. af produktionen økologisk, og netop økologien er en af Gunder Jensens kæpheste.

Direktøren har længe kæmpet for, at der kommer mere fokus på, hvordan man tilgodeser væksten i det økologiske forbrug, og han har ved flere lejligheder talt for brugen af differentieret moms.

”Jeg mener, at staten, i snakken om at vi skal spise sundere og mere økologisk, også bør bidrage. Når der f.eks. bliver afsat 50 mio. kr. til at fremme økologien, så hjælper det måske lidt i afdelingen for ærter og gulerødder, men det batter ikke ret meget i den økologiske kødproduktion,” siger han og fortsætter:

”Hvis man i stedet for at have en procentuel momsudregning tilgodeså den økologiske produktion ved at have en moms per kylling, så kunne man komme fri af, at kunder betaler 30 kr. i moms for en økologisk kylling, der i alt koster 150 kr., mens de kun betaler 10 kr. for en almindelig kylling til 50 kr. Når forbrugerne i dag går ind i supermarkedet, så har de besluttet sig for, at de vil have kylling, men det er, når de ser differencen på de to produkter, at de vælger økologien fra. Den difference kunne man nemt gøre mindre, og dermed kunne man fjerne lidt af incitamentet for at fravælge økoproduktet.”

Gunder Jensen har siden 2007 ejet Gråsten Fjerkræ sammen med Susanne Tranbjerg Jensen, efter at grundlæggeren Uffe Christensen døde. Forud havde han et par år som selskabets direktør, efter at de to i 2005 vendte hjem til Danmark ovenpå i en årrække at have arbejdet i den danske og tyske fiskeribranche.

Mere udenlandsk kød i danske diske

Knuthenlund vil tilbage til fortiden

Danpo tilfreds med stilstand

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier