FødevareWatch

Der er stadig hest i europæiske lasagner

Ude i Europa er der stadig plads til forbedringer oven på sidste års store hestekødsskandale. I en omfattende stikprøvekontrol frikendes danske producenter imidlertid for at blande hestekød i kødretter.

Foto: Ajs Smed Nielsen

Den store hestekøds-skandale, der bredte sig som en europæisk steppebrand i starten af 2013, står stadig klart i forbrugeres erindring, men en ny fælleseuropæisk stikprøvekontrol viser, at der ikke er grund til at være så nervøs som for et år siden.

EU-Kommissionen har foretaget en stor analyse, hvor man har dna-testet oksekødsprodukter fra hele Europa i 2622 udtagne prøver. Af disse var der kun positive fund af spor af hestekød i 16 tilfælde. Det svarer til 0,61 pct.

Sidste år fandt man spor af hestekød i hele 5 pct. af det analyserede kød.

I Danmark er der blevet udtaget 53 prøver. Alle var de helt uden hestekød, skriver EU-Kommissionen i en meddelelse.

Fødevarer, drikkevarer, detail og landbrug. FødevareWatch dækker bredt - læs mere i vores gratis nyhedsbrev

Skandale bredte sig

Hestekødsskandalen havde sin start i Irland i januar sidste år, hvor den irske fødevarestyrelse fandt dna fra heste i hamburgere, der skulle indeholde oksekød. Skandalen bredte sig efterfølgende, da det kom frem, at lasagne fra den svenske færdigrets-gigant Findus også viste sig at indeholde op mod 100 procent hestekød.

I ugerne efter blev der fundet hestekød i oksekødsprodukter i Irland, Storbritannien, Frankrig, Schweiz, Sverige, Tyskland, Norge, Rusland og Danmark.

I Danmark oplyste De Samvirkende Købmænd (DSK), at der var fundet hestekød i lasagner fra den franske producent Comigel. Produkterne blev straks hevet af hylderne. Derudover oplyste DSK og detailkoncernen Coop, at der med stor sandsynlighed var solgt frost-færdigvarer med hestekød i deres butikker.

I supermarkedskæden Lidl i Danmark fandt man også spor af hestekød i flere produkter, og sidst i februar 2013 trak fødevaregiganten Nestlé også en række frosne pastaretter tilbage fra butikker i Italien og Spanien efter fund af hestekød.

Efter krisen har kødindustrien bokset med sit image i hele Europa, og i Tulip har man blandt andet skudt gang i en større ny britisk strategi, der under hovedbudskabet "Winning Together" skal genvinde forbrugernes tillid.

Hestekøds-skandale stopper Sainsburys vækst

Rusland vil producere mere hestekød

Nordisk chef stopper i Findus

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier