De markedsandele, som Unibrew har vundet på det danske marked som følge af konflikten mellem Coop og Carlsberg i store dele af 2013, vil det
Faxe-baserede bryggeri kæmpe for at holde ved, selvom det bliver svært.
Det fortæller Unibrews administrerende direktør, Henrik Brandt, efter at selskabet er kommet med regnskab for første kvartal.
"Det alt for tidligt at sige, om vi kan holde fast i markedsandelene. Vi er sikre på, at Carlsberg vil gøre alt for at vinde de tabte
markedsandele tilbage. Vi vil selvfølgelig kæmpe for at fastholde så meget af den markedsandelsgevinst så muligt. Men hvis man ser
realistisk på det, og kigger rundt på tilsvarende situationer i Europa, så har de selskaber, der har tabt andele, vundet dem tilbage. Men de
får kamp til stregen," siger Henrik Brandt.
Unibrew havde i første kvartal en positiv effekt af konflikten mellem Coop og Carlsberg, der blev afsluttet 1. januar. Salget i regionen
Nordvesteuropa steg til 416 mio. kr. fra 387 mio. kr. i samme periode året før.
"Inden at tingene bliver normaliseret, gik der et antal uger, før tingene faldt på plads, og det har vi i første kvartal haft medvind af,"
siger Henrik Brandt.