FødevareWatch

Thise Mejeri lander første ordre i Kina

Regnskabsaktuelle Thise Mejeri har efter flere års forberedelse landet sin første kinesiske ordre på langtidsholdbar mælk. Det er kun det første produkt i rækken, lyder det fra direktør Poul Pedersen.

Foto: Rasmus Baaner/POLFOTO

Thise Mejeri har netop leveret regnskab for 2013, selskabets bedste i ti år, som bød på et overskud på 20 mio. kr. og en omsætning på 725 mio. kr.

Mens resultatet i høj grad skyldes vækst på hjemmemarkedet, har direktør Poul Pedersen taget de langsigtede briller på i mejeriets nye, store satsning på Kina.

"Vi har sørme forberedt os godt, og i februar fik vi så en aftale med en kunde, der kunne opfylde de krav, vi havde med hensyn til sikring af betalingerne og en ordenlighed omkring, at de så skal have lov til at have os for sig selv i en periode," siger direktør i Thise Mejeri, Poul Pedersen, til FødevareWatch.

Igennem flere år har Thise Mejeri arbejdet målrettet på at komme ind på det kinesiske marked og finde de rigtige kunder – på Thises måde, vel at mærke.

"Vi ville have upfront payment, så når vi har produceret varen, så ved vi, at vi får pengene for den. Sådan nogle som os har rigtig godt af at kende til Kina. Vi sender langtidsholdbar mælk dertil og får en masse spændende kontakter – og vi har så sandelig tænkt os at bevare kontakten dertil," siger Poul Pedersen, som dog mener, det er for tidligt at sætte ord eller tal på, hvad Thise kan forvente af den kinesiske forretning.

Ikke klar til skyr

Indtil videre er det kun langtidsholdbar mælk, Thise Mejeri sender mod Kina. Men det er bare begyndelsen, mener direktøren.

"Langtidsholdbar mælk er jo ikke et kerneprodukt for Thise. Vi vil jo hellere levere ost til Kina, men der er ikke ret mange kinesere, der kan lide ost. Så er det bedre, at vi kommer til at kende kineserne og vores kunder på langtidsholdbar mælk – så går dialogen, og så kan det være, vi begynder at sælge Vesterhavsost til Kina i stedet for," siger Poul Pedersen og fortsætter:

"Det vil vi jo hellere, og det er på lang sigt meget mere et Thise-produkt. Skyr i Kina ringer heller ikke rigtigt. Alle de gode Thise-produkter er de slet ikke kommet til endnu – men det kommer de til."

Og måske er langtidsholdbar mælk slet ikke nogen dårlig forretning. Ifølge en ny markedsrapport fra Transparency Market Research var det globale marked for langtidsholdbar mælk, også kaldet UHT mælk, 60,8 mia. amerikanske dollar værd i 2012, men i 2019 forventes det at opnå en værdi på 137,7 mia. dollar.

Kinas marked for den langtidsholdbare mælk vokser stærkere end andre landes, og 60 pct. af den mælk, der drikkes i Kina, er UHT mælk.

Selvom kineserne endnu ikke er klar til Thises kerneprodukter, er Poul Pedersen fortrøstningsfuld omkring det nye eksportmarked. Thise er nemlig certificeret af de kinesiske myndigheder med hensyn til økologiske fødevareregler.

"Jeg har i mange år arbejdet med at sælge den mængde overskydende økologisk mælk, som vi har haft, og der har Kina jo et stærkt markedspotentiale, fordi de på en meget bedrøvelig baggrund er meget interesserede i rene fødevarer. Derfor har Thise en god mulighed for at blive taget alvorligt med hensyn til kvaliteten og fødevaresikkerheden," siger han.

Lægger bunden for en god forretning

Det er i høj grad morgenmadsproduktet skyr, der får æren for virksomhedens flotte 2013-resultat. Omsætningen, særligt i fjerde kvartal, har været voldsomt stor, fortæller direktøren.

Fødevarer, drikkevarer, detail, leverandører og services. FødevareWatch dækker bredt - læs mere i vores gratis nyhedsbrev

I perioden 2006-2009 har Thise Mejeri investeret over 200 mio. kr. udvidelse af produktionsanlæg. I 2013 har man investeret i tapningsmaskiner og andre effektiviseringer, og derfor er virksomheden rustet til den markante vækst, de mærker nu.

"Det fortsætter vi med at gøre ind i 2014 for at gøre vores produktion mere effektiv og fleksibel," siger han.

Tager udfordringer med oprejst pande

Trods al fremgangen står Thise overfor at miste ti af sine 75 andelshavere.

Mens det er noget, Poul Pedersen ikke tager let på, går han udfordringen i møde med effektiviseringer i hele produktionen, der skal sikre Thise et 2014-regnskab med indtjening på niveau med 2013 og en forventet omsætning på ca. 800 mio. kr.

"Jeg har meget fokus på det, og jeg er meget ked af, at der er en række andelshavere, der forsvinder, men vi fintuner vores produktion og forventer absolut at kunne betjene vores kunder de næste år," siger direktøren.

Der er en række grunde til, at de ti andelshavere forsvinder, forklarer han.

Dels har Thise ikke været konkurrencedygtig på den økologiske mælkepris, som Arlas landmænd har fået. Dels har økologerne sværere ved at leje jord, end de havde før, fordi EU-regler stiller krav om, at jorden skal lejes i fem år ad gangen, og det er ikke alle landmænd, der kan det.

Poul Pedersen anerkender den trussel, der ligger i et svindende råvaregrundlag. Men han har en plan.

"Jo, det truer os i forhold til at opretholde væksten, men hvis vi forstår at arbejde på en sådan måde, at vi opretholder vores indtjening, så er det mindst lige så godt. Det er vigtigst for os at beholde vores selvstændighed. Det gør vi ved at have et stærkt mejeri med et indtjeningsniveau, som bankerne fløjter efter, og som landmændene er tilfredse med. Det er jo klart, at man får ingen indtjening uden omsætning. Men vi har godt nok også en stor omsætning," siger han.

Rekordoverskud i Thise Mejeri

Arla satser stort på specialoste

Proteinproducent opnår bedste resultat i ti år

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier