FødevareWatch

Coop-chef dropper millard-målsætning

Øverste chef i Coop, Peter Høgsted, mener, at målsætningen om at tjene en milliard er forfejlet og "talentløs." I stedet vil han motivere til høj indtjening på anden vis, siger han til Berlingske fredag.

For den nye topchef i Coop, er der ingen ide i at have én milliard i indtjening som mål i den store supermarkedskoncern, der tæller Irma, Kvicklly, Fakta og SuperBrugsen. Til dagens udgave af Berlingske siger Peter Høgsted ligefrem, at de er demotiverende, at have milliarden som målsætning.

Med den udmelding gør Peter Høgsted i den grad op med målsætningen hos den tidligere topledelse med Jesper Lien i front. Ifølge avisen vil Peter Høgsted, der har været topchef i Coop siden efteråret, ændre 2015-2017-strategien, hvor milliarden ikke ført ind som motivation.

"Det vigtigste er, at vi opfinder en vision og en agenda og et sted, hvor vi skal hen, som så afføder en indtjening. Om det så kun er en mia. kr., eller om det bliver mere eller mindre, må tiden vise," siger Peter Høgsted.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Tidligere på ugen kom den store koncern med det ventede dårlige regnskab, hvor især Fakta-kæden trak røde spor.

"Driften af butikkerne i 2013 viser stor fremgang i resultaterne for SuperBrugsen og Irma, en markant forbedring for Kvickly, og et tilfredsstillende resultat for Dagli´Brugsen. Til gengæld har vores kraftige ekspansion af Fakta, hvor vi har åbnet cirka 50 nye butikker, været kostbar og medført et stærkt utilfredsstillende resultat. Derfor er Fakta også vores topprioritet i 2014," udtalte Peter Høgsted i den forbindelse.

Regnskabet viste en samlet nedgang i driftsresultatet fra 287 mio. kr. i 2012 til 85 mio. kr. i det forgangne år. Dermed er resultatet Coops svageste i ni år. Til sammenligning havde Coops ærkerival, Dansk Supermarked, i 2013 et driftsresultat på 2,4 mia. kr.

Læs Berlingskes historie om Peter Høgsted her.

Dyrt for branchen med alt for mange butikker

Fakta trækker Coop markant ned

Headhunter: Coop har brug for stærke profiler

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier