Vi spiser langt mindre frisk mad end tidligere i Nordeuropa, mens efterspørgslen på friske fødevarer stiger på de fleste andre markeder. Det viser en ny global undersøgelse.
Danmark er ét af de lande i verden, hvor der spises mindst frisk mad. Det viser en ny undersøgelse fra Euromonitor International ifølge mediet Food Navigator.
Undersøgelsen viser, at den globale efterspørgsel på friske fødevarer steg med 2 pct. til 1,95 mia. ton fra 2012 til 2013 – en udvikling som især er drevet af en stigning i vækstmarkeder som Mellemøsten og Afrika, Asien og Stillehavslandene, Østeuropa og Latinamerika.
Mens man så en markant stigning i Østeuropa, så gik indtagelsen af frisk mad tilbage med 0,3 pct. i Vesteuropa i 2013. Det siger Anastasia Alieva, som har ansvaret for området hos Euromonitor, til mediet.
Værst så det ud i Tyskland, hvor indtagelsen af friske fødevarer faldt med 2 pct. i det seneste år, men også markeder som Finland, Holland og Danmark oplevede en tilbagegang, forklarer Anastasia Alieva uden dog at komme nærmere ind på de specifikke tal.
Grunden til den lave indtagelse af frisk mad i Vesteuropa skyldes en yderst travl livsstil, hvor forbrugerne i højere grad sætter pris på bekvemmeligheden ved emballerede og forarbejdede fødevarer. Den samme tendens kan ses i USA, hvor indtagelsen af friske fødevarer dog ikke er faldet i løbet af det seneste år.
Euromonitor International forventer at den globale volumen af friske fødevarer vil stige med 17 pct. mellem 2013 og 2018.
Se en grafik over den globale indtagelse af friske fødevarer nedenfor:
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.