FødevareWatch

"Solgte virksomheder har altid noget unikt"

Den danske fødevareindustri er interessant for opkøbere, men ikke alle selskaber er i lige høj kurs. ”Man skal have noget unikt,” siger Søren Nørbjerg fra Advizer, som har været involveret i en række fødevarehandler.

Foto: Colourbox

Selskaber inden for den danske fødevarebranche tiltrækker sig stor opmærksomhed fra investorer med penge på lommen.

Det blev senest tydeliggjort i dag, hvor milliardfonden Odin Equitys ledende partner, Jacob Bergenholtz, i et interview med FødevareWatch fortæller, at fonden gerne vil købe op i branchen og har kig på flere konkrete emner.

Søren Nørbjerg, partner i Advizer, der rådgiver i køb og salg af virksomheder, er en af dem, som har været involveret i flest danske fødevarehandler. Han forklarer, at industrien bl.a. er interessant for opkøbere, fordi det globale fødevareforbrug er i vækst, men pointerer, at selskaberne skal skille sig ud for at tiltrække køberne.

"De interessante virksomheder har næsten altid noget unikt. Det kan være et stærkt brand som Stryhns (der i 2008 blev solgt til norske Agra, red.). Sådan et brand er svært at bygge op, det skal købes. Men det kunne også være et nicheprodukt, der sidder tungt på et område," siger Søren Nørbjerg til FødevareWatch.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Køber er ofte industriel

Inden for de seneste fem år har Advizer rådgivet i 11 handler med fødevarevirksomheder.

Blandt dem er salget af fødevaregrossisten Solhjulet til HCH Gruppen, kartoffelproducenten Danika Grønt til tyske Wernsing Feinkost og senest producenten af kosttilskud Nutramino, som i januar blev solgt til den irske Arla-konkurrent Glanbia for et trecifret millionbeløb.

Køberne af fødevarevirksomheder er ofte industrielle aktører, som køber små konkurrenter, men det kan også være kapitalfonde som f.eks. Odin Equity.

"Det er i høj grad op til sælgerens ønsker. Hvis en virksomshedsejer ikke har lyst til at sælge helt, men gerne vil skabe vækst i sin virksomhed ved at investere, så vil man typisk søge en løsning hos en kapitalfond, der så sælger igen efter nogle år," siger Søren Nørbjerg.

Han fortæller, at Advizer netop nu rådgiver i tre konkrete virksomhedshandler inden for fødevareindustrien, men ønsker ikke at navngive virksomhederne.

Milliardfond kigger på danske fødevareselskaber

Nationalt epicenter for mad i Aarhus

System Frugt: Væksten er i udlandet

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier