FødevareWatch

Dupont-chef sætter fokus på madteknologi

Direktøren i amerikanske Dupont drejer virksomhedens fokus væk fra kemi og retter blikket mod teknologi til fødevareproduktion og landbrug.

Foto: Mik Eskestad

Igennem 211 år har Duponts hovedfokus været kemi. Ikke længere. Koncernchef Ellen Kullman har på fem år drejet virksomhedens forretning over mod højteknologisk landbrug og ernæring. Det skriver Time Magazine.

I februar kunne Dupont, der i 2011 købte danske Danisco for ca. 34 mia. kr., præsentere et fordoblet overskud for fjerde kvartal på baggrund af et stærkt salg af højteknologiske frø og pesticider.

"Jeg startede i Dupont midt i finanskrisen, hvor verden ikke var et ret sikkert sted.(..) Vi udviklede en strategi, som fokuserer på videnskab og ernæring, og blæste virkelig liv i områder som industriel bioscience, som jeg har været engageret i for over et årti siden," siger Ellen Kullman til Time og fortsætter:

"Jo mere jeg rejser rundt i verden, jo mere overbevist bliver jeg om, at denne strategi vil føre til højere vækst og større værdi for investorerne, på grund af hvor voldsomt verden forandres i dag."

I Duponts Nutrition and Health-afdeling arbejder man med et hav af forskellige opgaver som f.eks. at udvikle teknologi til at øge holdbarheden i mad.

"Med befolkningsvæksten sker der en enorm urbanisering. Det betyder, at folks spisevaner, kilder til mad, hvor de skaffer maden fra osv. ændrer sig. Jeg ser derfor behovet for adgangen til sund mad med høj fødevaresikkerhed til overkommelige priser som fremtidens største udfordring,” udtalte direktør i afdelingen, Craig F. Binetti, for nylig til Fødevare Watch.

Chr. Hansen får hjælp af internationale profiler

Krydderi-direktør er optimist trods uro

USA sænker prognose for majslagre

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier