Slikafgift sender Toms' overskud på slankekur

Toms Gruppen har øget salget kraftigt, men indtjeningen er mere end halveret. Det skyldes i høj grad en stigning i slikafgiften, viser koncernens regnskab.

Slikgiganten Toms Gruppen sælger flere guldkarameller og chokoladefrøer end nogensinde, men alligevel har selskabets overskud været igennem en stram slankekur.

Et netop offentliggjort regnskab for 2013 viser en rekordhøj omsætning på 1,8 mia. kr., men overskuddet er siden sidste år faldet fra 51 mio. kr. til 18,4 mio. kr.

Den store synder er den forhøjede konfektureafgift. Eksklusiv moms afregnedes sidste år 313 mio. kr. i konfektureafgift, en stigning på 29 mio. kr. i forhold til 2012, og det tærer på Toms Gruppens bundlinje – og humør.

”Vi er tilfredse med væksten, men det er selvfølgelig skidt, at overskuddet falder så meget," siger Toms adm. direktør, Jesper Møller, til FødevareWatch.

Han forklarer, at koncernen i løbet af 2013 er blevet mødt af flere store udfordringer.

"Vi er blevet ekstra hårdt presset af detailkæderne, og så er konfektureafgiften blev øget markant de seneste år. Det rammer os hårdt,” siger han

Vækst i Sverige

Toms Gruppens omsætning er i 2013 blevet hævet med 11 pct. til rekordhøje 1,8 mia. kr. Det skyldes ikke mindst, at koncernen i 2012 opkøbte det tyske selskab Hanseatische Chocolate og de tilhørende mærker Feodora og Hachez.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

"Sidste år var første regnskab, hvor de tyske aktiviteter indgik i et helt år, og det har løftet vores salg. Men vi har også haft en god vækst specielt i Sverige, hvor vi har solgt store mængder lakridser og vingummi," siger Jesper Møller.

Han tilføjer, at det på chokoladefronten hovedsageligt er Anthon Berg-produkter, som trækker Toms' salg i udlandet.

Udskiftning i bestyrelsen

I forbindelse med regnskabet blev der på Toms Gruppens ekstraordinære generalforsamling skiftet godt og grundigt ud i bestyrelsen.

Royal Unibrews adm. direktør, Henrik Brandt, blev valgt som ny formand i stedet for den tidligere Dagrofa-chef Villy Rasmussen. Samtidig er Christian Hother Sørensen fra Scandinavian Tobacco Group valgt som ny næstformand.

Desuden indtræder Carsten Bennike fra ingrediensproducenten Chr. Hansen og Morten Petersen, koncerndirektør hos DKI Group, som nye medlemmer i bestyrelsen.

Toms Gruppen ejer bl.a. Anthon Berg, Galle&Jessen og BonBon og har produktion i Danmark, Sverige, Tyskland og Polen.

Sværvægtere danser kinddans i detailkrigen

LA: Grotesk afgift på kold sodavand

Hansens Flødeis: "Isafgiften gør grin med branchen" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter