Kohberg-direktør: Konkurrencen strammer til på det danske brødmarked

Udenlandske spillere melder sig i stigende grad på det danske marked, og det stiller større krav til Kohbergs innovation, fortæller direktør, der kigger ind i milliardomsætning i 2024.
Søren Egesborg har som ny adm. direktør for Kohberg blandt andet få til opgave at øge eksporten. | Foto: Pr/kohberg
Søren Egesborg har som ny adm. direktør for Kohberg blandt andet få til opgave at øge eksporten. | Foto: Pr/kohberg

Meget er gået godt i 2023 for Kohberg, og det netop offentliggjorte regnskab taler da også sit eget tydelige sprog med en bundlinje i markant bedring og en toplinje, der nærmede sig milliarden. 

Det er dog først og fremmest medarbejderne, som adm. direktør Søren Egesborg fremhæver som det, der har bidraget i året og til en effektivisering af produktionen.

”Jeg er virkelig glad for og stolt af at være en del af en gruppe medarbejdere, som har gjort det fantastisk godt og har en ambition om at gøre det bedre i morgen, end vi har gjort i dag,” siger brøddirektøren til FødevareWatch og fortsætter:

”Når vi alle har den tilgang, og i øvrigt er rigtig glade for at arbejde i Kohberg, får vi endnu mere ud af det potentiale, som vi har.”

Kohberg formåede i 2023 at tredoble bundlinjen fra 11,4 mio. kr. til 33,4 mio. kr., og brødselskabet har således også formået at overgå de forventede 15 mio. kr. før skat, som man oplistede i årsrapporten for 2022. 

På omsætningen blev der - hovedsageligt grundet prisstigningerne, da volumenerne faldt - lagt yderligere 100 mio. kr. til, og selskabet nærmer sig milliarden med en omsætning på 966,5 mio. kr. 

Volumenfaldet skyldes dog primært, hedder det i ledelsesberetningen, tabte, ikke rentable kontrakter, hvorfor det har bidraget positivt til bundlinjen. 

Amerikansk rugbrødslancering i sigte

Det er det første årsregnskab med Søren Egesborg som underskriver, da han overtog topposten efter René Normann Christensen tilbage i efteråret. 

Ny topchef skal sikre Kohberg et større internationalt aftryk

Den nye direktør har fået til opgave at sætte yderligere tryk på afsætningen af brød og wienerbrød på eksportmarkederne, hvor væksten fremover skal hentes - og det er da også netop eksportmarkederne, Søren Egesborg fremhæver som endnu en af de ting, der gav selskabet medvind i året. 

Efterspørgslen vokser og gør det på nye og eksisterende markeder, fortæller direktøren:

”Væksten fortsætter, vi åbner nye markeder og vigtigst af alt; vi har organisk vækst på vores eksisterende markeder. Vi sælger simpelthen mere til vores kunder,” siger Søren Egesborg, der fortæller, at det globalt set er wienerbrødskategorien, der driver væksten. 

Kohbergs nye markeder tæller blandt andet Sydafrika og USA, hvor selskabet arbejder på at få fodfæste og regner med at lave en amerikansk rugbrødslancering i løbet af 2024. 

”Samtidig har vi noget i gang i både Australien og Østen,” fortæller Søren Egesborg, der ligeledes håber på at tilføje yderligere markeder i løbet af indeværende regnskabsår:

”Det arbejder vi benhårdt på. Det er svært at sige, hvornår tingene lykkes, men vi har gode ting i pipelinen.”

Skruer yderligere op for investeringer

Udover eksporten fremhæves også effektiviseringer som det, der i året bidrog positivt til brødselskabets indtjening. 

Af regnskabet kan man blandt andet læse, at der i året er foretaget investeringer i effektiviseringer og energibesparende løsninger for 67,2 mio. kr. mod 31,2 mio. kr. i 2022. 

Om det bliver til endnu en fordobling af investeringerne i 2024, vil tiden vise. En ting er dog helt sikkert, siger Søren Egesborg: Skal Kohberg fortsætte med at vokse og udvikle sig, skal investeringsniveauet holdes. 

”Vi forventer at øge vores investeringer, og vi kommer til at gøre det bredt i forhold til hele vores produktionsanlæg,” siger han og fortsætter:

”Det handler om, at vi i endnu højere grad vil være i stand til at levere fremtidens produkter til vores kunder og i øvrigt levere stabilt. Og det kræver investeringer.”

Samtidig fortsætter konkurrencen i brødkategorien med at være stor - og presset er kun blevet øget af, at udenlandske spillere i højere grad er begyndt at angribe det danske marked. 

I ledelsesberetningen lyder det således, at ”udenlandske aktører påvirker markedet i øget grad” - noget, Søren Egesborg sætter yderligere ord på: 

”Det betyder, at vi i den danske supermarkedssektor ser flere tyske, private label-produkter. Det er noget, vi har set den seneste tid.”

Det stiller større krav til kvaliteten og holdbarheden af Kohbergs produkter såvel som udviklingen af nye. 

”Det er klart, at når konkurrencen skærpes – og det gør den jo løbende, det er ikke noget nyt – bliver vi nødt til at kigge på, hvordan vi sikrer, at de innovationer, vi kommer med, er reelle innovationer og skaber noget nyt inden for kategorien,” siger Søren Egesborg, der ser et behov for at bryde ud af de rammer, kategorien har arbejdet inden for i for mange år:

”Vi vil gerne ud af det skisme, der måske har været i kategorien; at de innovationer, der er kommet, handler rigtig meget om me too-produkter. Der tror vi på, at de innovationer, vi kommer med, skal være større og have karakter af reel innovation, hvor vi tidligere måske har været lidt for fokuseret på at fylde hyldemeter.”

Han bruger som eksempel på udvikling af me too-produkter det, at man udvikler et solsikkerugbrød, selv om man allerede har et i forvejen.

Søren Egesborg nævner som eksempel en snarlig lancering af en ”Smagfuld Bolle” med bælgfrugter, der ifølge direktøren ”er noget nyt i kategorien.”

”Og det er den måde, vi gerne vil arbejde på fremadrettet.”

Bundlinje vigtigere end toplinje

Fremtiden tegner sig da også til at blive lys efter Kohbergs forventninger til indeværende regnskabsår at dømme.

Brødselskabet forventer i 2024 et resultat før skat i niveauet 40-50 mio. kr. og en nettoomsætning, der forventes at vokse med 5-10 pct., hvilket vil bringe selskabet op over 1 mia. kr. i omsætning.

Milliarden er dog ikke en, man i Kohberg hænger sig i, fortæller Søren Egesborg:

”Vores tilgang handler først og fremmest om at få noget værdi ind i det, vi gør. Vores bundlinje vil altid stå foran vores toplinje, så for os er det ikke noget mål at nå en milliard i omsætning. Det vigtige for os er at have værdien i det, vi gør, og at det skal give mening for os.”

Er der noget, der kan gå galt i året? Noget, som I ser som særlig stor og ubekendt?

”Den største ubekendte er den verden, vi er omgivet af. Det tror jeg, de senere år har vist os. Det er også derfor, det er så tilfredsstillende, at vi nu er på et niveau, der gør os mere konsistente i forhold til de udfordringer, som måske venter rundt om hjørnet.”

”Men der er ingen tvivl om, at verden stiller store krav til en virksomhed i forhold til, at vi skal være resistente,” understreger Søren Egesborg. 

Kohberg Bakery Group er ejet af Koff-koncernen, der ligeledes står bag Easis og Crispy Food. 

Brødselskabet er det største danskejede bageri og konkurrerer i Danmark med Lantmännen Schulstad og svenske Pågen. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter