Ny topchef skal sikre Kohberg et større internationalt aftryk

Eksport er en central del af bageriets nye strategi, der skal sikre ekstra styrke i tilfælde af modgang. Potentialet er stort, siger ny mand ved rorpinden.
Et fokus på eksporten er dog ikke ensbetydende med, at man glemmer det danske hjemmemarked, siger ny Kohberg-direktør, Søren Egesborg. Her skal der blandt andet sættes skub i innovationen ud mod dagligvarehandlen. | Foto: Pr/kohberg
Et fokus på eksporten er dog ikke ensbetydende med, at man glemmer det danske hjemmemarked, siger ny Kohberg-direktør, Søren Egesborg. Her skal der blandt andet sættes skub i innovationen ud mod dagligvarehandlen. | Foto: Pr/kohberg

Der er få ting lige så danske som rugbrød.

I fremtiden er det dog ikke kun i Danmark og på enkelte eksportmarkeder, at Kohberg - Danmarks største, danskejede bageri og storproducent af den uofficielle nationalret - skal sørge for brød på bordet. 

Bageriets udenlandske tilstedeværelse skal øges, og selskabet skal have et stærkt, internationalt forretningsben at stå på i tilfælde af modvind. 

Det er den opgave, som ny topchef Søren Egesborg er blevet ansat til at løse, og det er den opgave, som han over for FødevareWatch sætter yderligere ord på:

”Jeg mener, vi nu er et sted, hvor vi også kan evne at internationalisere Kohberg, og det skyldes blandt andet noget af det arbejde med at lave en turnaround og få styr på forretningen, som René (Normann Christensen, red.) og kollegaerne har gjort før jeg startede.”

”At få et eksportberedskab tager noget tid, og det er noget, vi skal modellere på plads over tid. Men vi er ambitiøse i forhold til, hvad vi gerne vil på eksporten, og vi lægger skinnerne, mens toget kører,” forsætter han.

Mere rugbrød til amerikanerne

Søren Egesborg overtog direktørstolen i det Koff-ejede bageri efter René Normann Christensen den 1. december, og han har dermed kun haft et par uger på posten, da dette interview finder sted. 

Den nye direktør har dog allerede halvandet års erfaring fra brødselskabet, hvor han siden maj 2022 har været kommerciel direktør med henblik på at avancere til topchef. Derfor fortæller han også i meget klare vendinger om, hvor Kohberg skal hen - og hvorfor selskabet skal det. 

Med hele verden som markedsplads er potentialet stort, lyder budskabet først og fremmest fra Søren Egesborg:

”Vi er under 6 mio. mennesker i Danmark, men når vi sælger wienerbrød rundt omkring i verden, har vi en global markedsplads. Kan vi finde vores nicher og det, som vi kan blive verdensmestre i på de markeder, tror jeg, vi er godt stillet i forhold til at få bygget en rigtig solid eksport op.”

Hvad er slutmålet med internationaliseringen?

”Slutmålet er, at vi giver os selv et ekstra ben, og at eksport bliver så vigtigt og stort for Kohberg, så vi rent strategisk står stærkere i forhold til den modgang, der eventuelt kan møde os. Jo flere markeder vi er på, jo stærkere står vi også.”

Kigger længere ud

Kohberg har særligt nye markeder i Europa og USA i kikkerten - sidstnævnte, fordi det er et stort, men stadig umodent marked, fortæller Søren Egesborg, som blandt andet kigger ind i amerikanske rugbrødslanceringer. 

Wienerbrød er dog på mange internationale markeder nøglen, fortæller Kohberg-direktøren: 

”Det handler også rigtig meget om wienerbrød, som jo er en global produktgruppe. Der har vi allerede gang i nogle forskellige ting på flere kontinenter, hvor vi før har været mere fokuserede på vores nærmarkeder.”

Her spiller Kohbergs danske ophav en vigtig rolle - og i særdeleshed for kunderne, der ser en god historie i at sælge wienerbrød, på engelsk danish, produceret af danskere i Danmark: 

”Vi oplever, at wienerbrød fra Danmark er et unique selling point, når vi tilgår nye eksportmarkeder,” fortæller Søren Egesborg. 

Styr på indtjeningen

Nok er det den nye Kohberg-direktør, der med hænderne på rattet nu skal styre bageriet ud på dets eksportrejse. Men grundstenene til rejsen er lagt af den nu tidligere adm. direktør René Normann Christensen, der siden 2019 har været ansvarlig for selskabets turnaround efter nogle svære, underskudsgivende år mellem 2016 og 2018. 

Det lægger Søren Egesborg heller ikke skjul på, og med sig videre tager han da også en masse af de erfaringer, som bageriet har gjort sig i årene under René Normann Christensen. 

”Vi har jo fået rigtig godt styr på vores forretning; vi har styr på at kalkulere vores produkter, ved, hvad vi tjener penge på, og har styr på vores omkostninger. Og det er, synes jeg, meget vigtigt at holde fast i, for det må man ikke glemme, når man retter fokus mod at udvikle forretningen,” siger Søren Egesborg og fortsætter: 

”Det er nogle basale ting, der skal virke, for har du ikke styr på dem, er det skønne spildte kræfter at sætte gang i en masse nyt. Og der må jeg bare sige, at Kohberg er et andet sted, end man har været tidligere.”

Du har nået at have noget tid sammen med René Normann Christensen. Hvad er det vigtigste, du har lært af ham?

”René er meget konsekvent i forhold til, at når der er truffet en beslutning, så holder man fast. Og det er en øvelse, jeg virkelig har set værdien i, og som, jeg mener, er vigtig at tage med videre. Med det sagt er det også vigtigt at sige, at jeg jo er Søren, og René er René.”

Hvad kommer du til at gøre anderledes?

”Vi har rigtig mange ting, der virker, så det ville være skørt at vende alt på hovedet og gøre det modsat, men jeg kommer til at have endnu mere fokus på at internationalisere Kohberg.”

Mister ikke blikket for Danmark

Søren Egesborg understreger, at man med eksportambitionerne ikke har i sinde at lade hjemmemarkedet i stikken. 

”Vores kerneforretning er stadig Danmark – det er jo vores bread and butter. Det skal vi holde fast i og sikre via stærke innovationer,” siger han. 

Her handler det ifølge Søren Egesborg særligt om at blive skarpere til at innovere direkte ind i den danske dagligvarehandel, hvor konkurrencen mellem brødproducenterne er skarp, og det har stor betydning, hvis ikke man rammer direkte ind i forbrugernes behov.

”Det er jo en krævende kategori at innovere i, fordi frisk brød har kort holdbarhed. Det vil sige, at der, hvis der er noget, der ikke sælger, lynhurtigt kommer kassationer – og så bliver konsekvensen hurtigt, at produkter bliver meldt ud. Produktlivscyklussen er bare kort og ubarmhjertig,” siger direktøren, der understreger, at ”vi som leverandører her simpelthen er nødt til at blive bedre.”

”Derfor handler det om at skabe nogle innovationer, som reelt gør en forskel for forbrugerne. Men der mener jeg, at vi over tid har forstærket vores innovationsapparat, ligesom vi allerede nu har nogle spændende ting i pipelinen.”

Planen er med andre ord lagt, siger Søren Egesborg, der samtidig varsler ”reelle innovationer, som skaber noget helt nyt i den pågældende kategori.” Han afviser heller ikke, at Kohberg på sigt kan komme til at lancere samarbejder ligesom konkurrenten Schulstad, der de seneste år har haft stor succes med sin Gilleleje-serie. 

Eksport kan give boost til indtjeningen

Kohberg kommer dog ikke udenom, at brødselskabet arbejder i en kategori med små marginer. Det vil altid være et vilkår, som Søren Egesborg siger, men også et vilkår, som selskabet ifølge direktøren med en styrket eksportforretning i højere grad vil kunne arbejde udenom.

”Friskbrød er en lavmarginal kategori, og det kommer ikke til at ændre sig, ligesom det er klart, at de omkostningsøgninger, vi ser her, ender med at blive betalt af forbrugerne,” siger han.

Kohberg holder ”skindet på næsen” i svært marked

Forhåbningen er dog, fortæller Søren Egesborg, at en voksende eksportforretning vil bidrage med vækst på både top- og bundlinje: 

”Vi har ikke en langsigtet plan for, hvad vi skal tjene, men det er klart, at en virksomhed som vores, der omsætter for knap en milliard, selvfølgelig skal generere noget overskud. Det har vi også gjort de sidste fire-fem år.”

Kohberg kom ud af seneste regnskabsår 2022 med en bundlinje, der voksede fra 1,3 mio. kr. til 11,3 mio. kr. Omsætningen steg til 863,6 mio. kr. fra 758,5 mio. kr. i 2021. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter