Ny Kohberg-direktør sætter snuden i sporet: "Jeg kan bedst lide udvikling"

PROFIL: Søren Egesborgs vej ind i fødevarebranchen var tilfældig. Den nye Kohberg-direktør beskriver vejen derhen, og hvad der driver ham. Nøgleordene er udvikling og ordentlighed.
Søren Egesborg har fra 1. december overtaget rollen som topchef for Kohberg. Hans største opgave ligger i at internationalisere brødforretningen. | Foto: Pr/kohberg
Søren Egesborg har fra 1. december overtaget rollen som topchef for Kohberg. Hans største opgave ligger i at internationalisere brødforretningen. | Foto: Pr/kohberg

Det var ikke givet, at Søren Egesborg skulle ende i fødevareindustrien. Alligevel er det her, han er endt og har brugt langt størstedelen af sin karriere. 

En elevstilling i Bilkas kolonialafdeling var indgangen til det, der for Søren Egesborg i dag er blevet til en stilling som ny topchef for Danmarks største danskejede bageri, Kohberg. Og indimellem det, stillinger i en stribe andre fødevarevirksomheder, herunder Scandic Food, Odense Gruppen og Frödinge Mejeri. 

Kohberg vinker farvel til direktør efter succesfuld turnaround

Nu skal Søren Egesborg altså agere frontmand for Kohbergs videre rejse. En rejse, der oven på flere års turnaround udført af forgængeren René Normann Christensen blandt andet står på yderligere ekspansion på eksportmarkederne.

”Det, der bliver vigtigt, er at få lavet en langsigtet plan for Kohberg og få lavet en plan, som vi holder os til. Det handler selvfølgelig om, hvor vi skal investere i vores produktion, og i hvilke produktkategorier og markeder vi kan se Kohberg i i fremtiden,” siger Søren Egesborg:

”Derfor er eksport åbenlyst vigtig for os. Det arbejde er vi i gang med og skal også udvikle på løbende.” 

Men det skal egentlig ikke handle om forretningen - det skal handle om den nye mand i front.

Sulten på udvikling

Søren Egesborg er i Kohberg-regi et velkendt ansigt. 

Siden maj 2022 har han haft titel af at være bageriets kommercielle direktør, og det var da også hans indgående kendskab til forretningen samt hans stærke kommercielle baggrund og erfaring med forretningsudvikling og internationalisering, der i forbindelse med direktørskiftets offentliggørelse blev slået på som årsag til ansættelsen.

Når Søren Egesborg skal beskrive sig selv i forretningsøjemed, er det da også først og fremmest sin kærlighed til udvikling, han fremhæver: 

”Det er vigtigt for mig at være nogle steder, hvor der er mulighed for udvikling og at kunne gøre en forskel – og der synes jeg faktisk, at jeg har været heldig at kunne være en del af, alle de steder jeg har været.”

Han uddyber denne tilgang til at lede et selskab:

”Jeg kan bedst lide udvikling, at se efter muligheder og få lagt nogle planer for derefter at have snuden i sporet.”

Og det er vel også derfor, at du nu starter som direktør i Kohberg?

”Ja. Der har jo været lidt tilløb til det, og det har været en meget styret proces, men hele tiden planen og helt koordineret med René, hvis opgave som direktør nu er fuldført.”

”Nu skal vi noget andet og have sat en retning på, hvad det er, vi vil. Og der er vi ret skarpe på, at det er eksport. Jeg har selvfølgelig også mine egne mærkesager, som kommer til at fylde, men eksportambitionerne er en af grundene til, at min profil passer godt til den rejse, vi i Kohberg skal på,” fortsætter Søren Egesborg. 

Kohberg holder ”skindet på næsen” i svært marked

Mærkesagerne vender vi tilbage til. 

Vigtigt med ordentlighed

Først skal vi runde et andet vigtigt aspekt for Kohbergs nye direktør: Et fælles værdikompas og i særdeleshed ordentlighed. 

Måske er det den fynske ydmyghed fra Søren Egesborgs ophav, der her spiller ind, men ikke desto mindre er der for direktøren ikke det store incitament til at blive i en virksomhed, hvis ikke ordentligheden her er en vigtig faktor. 

”Det har altid været vigtigt for mig først og fremmest at være ansat nogle steder, hvor vores værdikompas matcher. Det er det grundlæggende,” som han siger. 

Når Søren Egesborg ser på sig selv og Kohberg og det værdisæt, de deler, er det netop fokusset på ordentlighed, der først springer ham i øjnene. Dernæst er det fokusset på menneskerne. 

”Vi har det tilfælles, at vi sætter vores kollegaer og mennesker højt. Vi er jo en familieejet virksomhed, hvor vi har mange mennesker med rigtig høj anciennitet – og det er en del af DNA’et i Kohberg,” siger Søren Egesborg og fortsætter:

”Det var det samme i Orkla Food Ingredients (der rummer Odense Marcipan, red.), hvor jeg var i 12 år; mennesket er i fokus, og man passer på hinanden. Og det er bare virkelig vigtigt for mig med den form for ordentlighed, når man driver en forretning.”

Det kommer også til udtryk i den måde, Søren Egesborg mener, man som virksomhed bør gå til sine kunder.

”Man skal være åben, ærlig og transparent i kunde- og leverandørrelationen. Det er noget af det, jeg er skolet i – og det er også derfor, Kohberg og jeg matcher hinanden ret godt, hvis du spørger mig.”

Mere fokus på Kohberg som arbejdsplads

Og så er vi tilbage ved en af de ting, der - udover et boost af Kohbergs eksport - bliver en af de helt store mærkesager for Søren Egesborg i sin tid som topchef for bageriet. 

Den nye Kohberg-direktør har den seneste halvandet år været vidne til en måske i virkeligheden - i hvert fald i hans øjne - underfortalt historie om bageriet; nemlig Kohberg som arbejdsplads. 

”Noget, der er vigtigt for mig, er, at vi får fortalt, hvor fantastisk en arbejdsplads Kohberg er – og det er ikke bare mig, der siger, det er sådan, det er, og det skal vi ikke tage for givet,” siger Søren Egesborg. 

Fødevareprofil skifter også til Kohberg

Derfor skal historien om Kohberg som arbejdsplads fortælles oftere og med højere volumen, står det til brøddirektøren:

”Vi har en helt speciel ånd herinde, og der er en varme, fordi folk kærer sig for hinanden. Det skal vi have fortalt omverdenen, så vi kan fortsætte med at sikre os de dygtigste medarbejdere.”

Søren Egesborg overtog ved indgangen til december posten som adm. direktør for Kohberg efter René Normann Christensen, der siden 2019 har stået i spidsen for en større turnaround i brødforretningen.

Kort efter blev det annonceret, at også den tidligere Daloon-direktør Søren Elkjær Vang skifter til Kohberg, hvor han bliver ny salgsdirektør.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter