Coop og Danish Crown skifter de sorte plastbakker ud

Fremover vil kød blive solgt i klare eller grønne plastbakker, der kan genanvendes modsat se sorte, skriver de to koncerner i hver deres pressemeddelelse. (Rettet).
I Danish Crown har man valgt grønne plastbakker til fremfor de sorte, der er sværere at sortere. | Foto: PR/Danish Crown
I Danish Crown har man valgt grønne plastbakker til fremfor de sorte, der er sværere at sortere. | Foto: PR/Danish Crown

(Rettelse: Af en tidligere version fremgik det, at Danish Crown med den grønne indpakning ville signalere, at bakkerne er mere miljøvenlige. Det er imidlertid ikke korrekt. FødevareWatch beklager fejlen.)

Farvel til sorte plastbakker og goddag til gennemsigtige. 

Danish Crown og dagligvarekoncernen skrotter nu de sorte plastbakker til kød for i stedet at introducere henholdsvis en grøn og en klar, plastindpakning. Det skriver de to selskaber uafhængigt af hinanden i pressemeddelelser. 

”Formålet er, at plasten i højere grad bliver genanvendt. I dag kan mange sorteringsanlæg ikke sortere den sorte plastemballage til genanvendelse med den teknologi, de har til rådighed. Med skiftet til klare bakker styrker vi den cirkulære økonomi og sikrer markant højere genanvendelse af kødbakker og anden plastemballage af kød,” udtaler Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop. 

I Danish Crown har man som nævnt valgt den grønne farve til at erstattet den sorte, der ikke reflekterer lys på en måde, der gør det muligt for sensorerne på sorteringsanlæggene at identificere materialet korrekt: 

”Vi har i Danish Crown længe forsøgt at løse udfordringen med de sorte plastbakker, fordi vi som moderne fødevareproducent ikke kan leve med, at vores emballage i så stor stil ikke bliver genanvendt. Allerede i 2019 skiftede vi til miljøvenligt PET-plast, som burde kunne genanvendes, men vi kan konstatere at især teknologien i sorteringsanlæggene spænder ben, og derfor siger vi nu farvel til de sorte bakker,” udtaler Tim Ørting Jørgensen, der er medlem af koncerndirektionen i Danish Crown med hovedansvar for koncernens kommercielle del.

Slagterikoncernen skriver samtidig, at valget af den grønne farve ikke skyldes et ønske om at ville signalere, at de nye bakker er mere miljøvenlige. 

For Coops vedkommende betyder det, at al emballage på produkter fra Coops eget mærke, Hilton Food Group samt HKScan skal skiftes ud. Ifølge dagligvarekoncernen betyder det, at 46 millioner plastemballager årligt bliver nemmere at genanvende.

For Danish Crowns vedkommende betyder det et farvel til 55 millioner sorte plastbakker årligt. Det svarer til alle produkter, der i dag kommer i en klassisk kødbakke. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter