Kraft Heinz forudser svagere vækst

Efterspørgslen bliver mindre, hvilket nu får konsekvenser for selskabets forventninger til den årlige omsætningsvækst.
Foto: Wilfredo Lee/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Wilfredo Lee/AP/Ritzau Scanpix

En svækket efterspørgsel forårsaget af prisstigninger betyder nu, at Kraft Heinz skruer ned for forventningerne til den årlige vækst, der nu ventes i niveauet 0 til 2 pct. 

Udmeldingen kommer ifølge Reuters i forbindelse med offentliggørelsen af et kvartalsregnskab, hvor selskabet ikke nåede det forventede resultat. 

Udmeldingen kommer også oven på et år, hvor det organiske salg generelt er blevet svækket for selskabet, der ligeledes tabte på volumenerne i kvartalsregnskabet, nærmere specifikt 4,4 procentpoint i forhold til det sammenlignelige kvartals i 2022.

Nettoomsætningen for fjerde kvartal endte således på 6,86 mia. dollars mod de af analytikerne forventede 6,99 mia. dollars. 

Finansdirektør Andre Marcel forventer dog et positivt bidrag på prisfronten - hvor priserne i fjerde kvartal steg med 3,7 procentpoint - og volumenerne forventes også at bevæge sig i den rigtige retningen i anden halvdel af 2024. 

Kraft Heinz står foruden Kraft og Heinz, som navnet antyder, bag brands som Jell-O, Capri Sun, Philadelphia og Kool Aid.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også