Japanske bryggerier dropper stærke dåsecocktails mod alkoholfrie alternativer

”Asahi Breweries ... arbejder på at nå sit mål om at øge salgsvolumen af deres hovedprodukter med et alkoholindhold på 3,5 pct. eller mindre med 20 pct. i 2025,” siger talsmanden for bryggeriet.
Uncredited/AP/Ritzau Scanpix
Uncredited/AP/Ritzau Scanpix
marketwire

Asahi, der er Japans største bryggeri, stopper lancering af nye cocktails med et alkoholindhold på 8 pct. eller mere på dåse. Det sker midt i en stigende tendens mod lav-alkohol-alternativer i Japan.

Det skriver The Japan Times.

Fremstillingen af de såkaldte ’chuhai’-produkter, der er en cocktail på dåse typisk bestående af det japanske spiritus shochu opblandet med kulsyreholdigt vand med frugtsmag, tog fart hos bryggerierne efter et langsigtet fald i salg af øl.

Asahis beslutning om ikke at lancere nye varianter af ’chuhai’-produkterne sker med hensigt om at ’reducere upassende drikkeri’ og fremme virksomhedens produkter med lavere alkoholprocent, udtaler en talsmand for bryggerikoncernen til The Japan Times.

”Asahi Breweries ... arbejder på at nå sit mål om at øge salgsvolumen af deres hovedprodukter med et alkoholindhold på 3,5 pct. eller mindre med 20 pct. i 2025,” siger talsmanden for bryggeriet.

Trods Japans lange og dybt rodfæstede drikkekultur - særligt forbundet med arbejdskulturen - er antallet af alkohol-drikkende personer faldet i takt med landets faldende befolkningstal og øgede opmærksomhed på sundhedsskaderne ved alkohol. Ifølge drikkevareanalysefirmaet ISWR havde Japan det højeste niveau af afholdenhed blandt generation Z, hvor 63 pct. sagde, at de ikke havde indtaget alkohol i løbet af de seneste seks måneder - efterfulgt af USA med 54 pct.

Faldet i alkoholsalget har fået bryggerierne til at tilbyde flere produkter med lave eller ingen alkoholprocenter for at følge med efterspørgslen. Sapporo Breweries har angiveligt også fulgt trop og vil heller ikke lancere flere nye chuhai-produkter med alkoholprocent på 8 pct. eller over.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter