ISS-topchef: Vi skal være den globale markedsleder om fire-fem år

Servicekoncernen har udrullet en ny strategi uden bagkant, hvor koncernen vil være markedsleder på en række nøgleområder. Kantinedrift indgår som en del af de globale ydelser.
Foto: PR/143014572
Foto: PR/143014572
AF MARKETWIRE

ISS skal være den globale leder inden for de næste fire til fem år på selskabets kerneområder.

Det slår ISS-topchef Jacob Aarup-Andersen fast mandag i forbindelse med selskabets kapitalmarkedsdag i London.

”Fire-fem år frem skal ISS være global leder inden for vores prioriterede segmenter. Vi skal ikke være en af lederne - vi skal være lederen,” siger han til MarketWire.

Det skal dog ikke måles på størrelsen.

”Det er ikke et spørgsmål om størrelse, men at vi leverer de bedste løsninger og det bedste produkt til vores kunder. Vi skal være et sted, hvor alle om fire-fem år ved, at hvis du skal have det ypperste inden for facility management, så skal du have ISS. Det er vores ambition, og der vi vil hen,” siger Jacob Aarup-Andersen.

Han udelukker dog ikke, at volumen spiller en vigtig rolle inden for facility management, da der er nogle væsentlige skalafordele.

”Selvfølgelig hænger størrelse sammen med det, men jeg kommer aldrig nogensinde til at drive en forretning efter volumen. Vi driver den efter, hvad der er de bedste løsninger til vores kunder, og hvad der leverer det bedste afkast til vores aktionærer,” siger ISS-topchefen.

Trin for trin

I forbindelse med kapitalmarkedsdagen blev der også præsenteret en række nye finansielle mål.

Her har ISS en målsætning om en organisk vækst på 4-6 pct. årligt fra 2024 og en driftsmargin på over 5 pct. fra 2024 og på kort sigt 4,25-4,75 pct. fra 2023.

”Der er et niveau, vi gerne vil opnå fra 2024 og frem. Det er ingen tvivl om, at det især handler om på kort sigt at kunne levere byggeklodserne i 2023. Vi efterlader det åbent ved at sige, at fra 2024 skal vi være over 5 pct. på marginsiden. Det åbner for et spektrum, men det betyder lidt over 5 pct. - ikke 5,5 pct. eller 6-7 pct. Det er vigtigt for mig, at vi ikke begynder at love mere, end vi kan holde,” siger Jacob Aarup-Andersen.

Modsat turnaround-strategien, der blev præsenteret i 2020, og som nu er opfyldt, er der ikke nogen udløbsdato på den nye strategi.

”Derfra er der et eller andet tidspunkt, hvor vi skal vurderer, hvad det næste er. Så det skal ikke være målsætningen de næste 20 år, men det giver en bund under, hvad vi kan forvente at levere,” lyder det fra ISS-direktøren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter